Natuurlijk heeft de kredietcrisis zijn weerslag op de bedrijfsbudgetten voor ict-advisering. Maar door alle doemscenario’s zouden we bijna vergeten dat diezelfde crisis ook de nodige kansen met zich meebrengt.
Laten we het niet mooier maken dan het is: de kredietcrisis leidt tot minder rooskleurige economische omstandigheden. Bedrijven worden voorzichtig en houden de hand op de knip. Maar is ict-consultancy noodzakelijkerwijs de hoek waar de klappen vallen? Computable inventariseerde de kansen die er liggen voor de inventieve ict-consultant.
Kans 1: CRM
Echt rechtstreekse gevolgen van de kredietcrisis zijn lastig in kaart te brengen. Natuurlijk, de economie vertraagt. Dus mogelijkheden voor ict'ers zullen veelal liggen in het inspelen op de wens om kosten te besparen en het rendement te verhogen. Het behouden van klanten en het werven van nieuwe wordt belangrijker dan ooit. Daarmee zal volgens ceo Flip Houtman van ict-dienstverlener Ventus ook de interesse toenemen in software voor klantbeheer. De kredietcrisis heeft volgens hem aangetoond hoe het niet moet: "Banken en financiële instellingen zijn ver van hun klanten af komen te staan. De klant is ondergeschikt geworden aan het product. Dat heeft andere bedrijven aan het denken gezet. Niet iedereen heeft continu zijn crm-implementatie geactualiseerd. Ict-consultants kunnen zeker een rol spelen bij het professionaliseren van de crm-omgeving naar een volgend niveau, zodat de relatie met de klant beter beheerd kan worden."
Kans 2: Business Intelligence
Ron Tolido, chief technology officer bij Capgemini Nederland schrijft het op 8 oktober al op zijn blog: "Het klinkt uiterst cynisch, maar we moeten niet verbaasd zijn als de huidige misère tot een stapel nieuw ict-werk leidt. De wet- en regelgeving wordt strenger dan ooit. Dat betekent meer risicobeheer, meer rapportering en in het algemeen een roep om totale transparantie. Al die gebieden zijn afhankelijk van informatiesystemen." De kredietcrisis zal zeer waarschijnlijk leiden tot toegenomen rapporteringseisen. Business Intelligence zal dus een hot item worden.
Analist Peter Vermeulen is Consulting Director bij IDC Benelux. Hij ziet de toegenomen rapporteringseisen zeker als een kans voor ICT-consultants, maar plaatst de kanttekening dat deze vraag pas op de langere termijn – eind volgend jaar – werk zal genereren: "Eerst moet duidelijk zijn wat die toegenomen rapporteringseisen zijn," aldus Vermeulen. "De regelgeving daarover moet nog worden geformuleerd. Vervolgens is er een tijdpad waarin bedrijven de kans hebben daarop over te stappen." Lutz Peichert, VP Consulting bij Forrester Europe, gevestigd in Duitsland, vindt dat bedrijven daarmee niet te lang moeten wachten: "In deze tijden waarin de maatschappij vraagt om transparatie, moet je daar als bedrijf zo snel mogelijk aan voldoen."
Kans 3: SOA
De kredietcrisis leidt tot bedrijfsfusies en -opsplitsingen. Zowel fuseren als splitsen heeft vergaande gevolgen voor de IT-architectuur van de organisatie. Peichert: "Ik heb in de twintig jaar dat ik in dit vak zit verschillende economische crises meegemaakt. Na de eerste paniek komt het er toch steeds op neer dat trends als fusies en opsplitsingen technisch ondersteund moeten worden in de architectuur van de organisatie via standaardisatie en integratie."
Vermeulen van IDC constateert dat ook: "Bedrijven nemen elkaar over of worden genationaliseerd. Neem Fortis. De integratie werd daar stopgezet. De Nederlandse, Belgische en Luxemburgse organisatie waren natuurlijk op IT-gebied niet autonoom. Eerst moet je dat dus zien te ontvlechten, om het vervolgens weer te integreren met wat er nog over is van de Nederlandse ABNAMRO. Daar zit natuurlijk uiteindelijk een gigantische hoeveelheid ict-werk in. Men verwacht een verdere consolidatieslag wereldwijd in financiële sector. En waar overgenomen wordt, moet standardisatie en consolidatie plaatsvinden."
Kans 4: Virtualisatie
Virtualisatie levert kostenbesparingen op. In de praktijk blijkt dat het goedkoper is om één duurdere computer (vaak een server) te gebruiken met virtualisatie, dan meerdere goedkopere computers zonder virtualisatie. Peichert: "Bedrijven hebben veel kennis in huis, maar nooit alles. Virtualisatieprojecten zijn vaak grote projecten waarin men hulp nodig heeft. Er blijft absoluut vraag naar mensen die daarbij kunnen helpen."
Virtualisatie heeft allerlei voordelen: consolidatie en dus kostenbesparing, vereenvoudiging van het management, verlaging van de operationele kosten doordat er minder ruimte in het datacenter nodig is en minder stroomverbruik. Dat laatste argument wordt ook door Houtman aangedragen."Er is duidelijk veel belangstelling voor virtualisatie op het moment. Natuurlijk vanuit financiële overwegingen, maar ook vanuit het oogpunt van groene ict. Feitelijk ben je natuurlijk bezig om de hardware die je hebt zo efficiënt mogelijk in te zetten."
Kans 5: Groene ICT
Vermeulen is wat sceptisch over de financiële opbrengsten van groene ict: "Voor de meeste bedrijven vallen de opbrengsten van het terugdringen van het elektriciteitsgebruik in het niet bij die van bijvoorbeeld een synchronisatieslag. Voor bedrijven waarvoor ict een belangrijk deel van de uitgaven is, zoals datacenters of internetbedrijven, kan het wel redelijke impact hebben. Buiten de ict-sector gaat dat toch een stapje langzamer."
Kans 6: Duurzaamheid
Houtman: "Duurzaamheid gaat verder dan virtualisatie en groene ict. Er is een ISO-certificering voor maatschappelijk verantwoord ondernemen op komst, ISO 26000. Bij aanbesteding door de overheid worden de duurzaamheidclausules steeds stringenter. Er zullen zeker kansen komen om bedrijven te helpen met de certificering op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en CO2-administratie. Juist nu het economisch wat slechter gaat, willen bedrijven in aanmerking komen voor de fiscale voordelen die je krijgt als je voldoet aan die norm. En het heeft natuurlijk alles met ict te maken om dat voor elkaar te krijgen. Prima voor consultants! Op welke termijn dit gaat spelen hangt er van af hoeveel druk de overheid hierop gaat zetten."
Kans 7: Outsourcing
"De outsourcingmarkt heeft een flinke boost gekregen door de kredietcrisis. Bedrijven hebben advies nodig over hoe ze die outsourcing het beste inrichten," stelt Vermeulen. Ook Houtman ziet hier mogelijkheden, hij kijkt dan vooral naar multi-sourcing: "Nu de performance van de leveranciers steeds belangrijker wordt, willen klanten geholpen worden met de regie over al die sourcingpartijen. De leveranciers moeten zo goed mogelijk aangestuurd worden tegen zo laag mogelijke kosten."
Ook Peichert is dit opgevallen: "Op Europees niveau zie je dat er niet zozeer nieuwe outsourcingrelaties op gang komen, maar dat de bestaande relaties via benchmarking kritischer in de gaten gehouden worden." Forrester krijgt op het moment regelmatig verzoeken om contracten, die op het punt staan verlengd te worden, te beoordelen op bijvoorbeeld flexibiliteit.
Kans 8: Innovatie
Waar we het tot nu toe met name over kostenreductie hebben gehad, ziet Houtman ook een tegengesteld effect: "Dit soort periodes leidt tot bezinning. Mensen staan meer open voor innovatie en inzet van technologie. Rendementen dalen, dus bedrijven zoeken methoden om dat rendement weer te verhogen. Aan kostenreductie zit een grens. Slechte periodes zijn dus goede broedplaatsen voor de inzet van nieuwe technologie. En voor goede mensen die daarin kunnen adviseren, natuurlijk."
Kans 6: Duurzaamheid
“Er is een ISO-certificering voor maatschappelijk verantwoord ondernemen op komst, ISO 26000.”
Er is vooralsnog geen certificering voor ISO 26000 mogelijk. ISO 26000 is een richtlijn, geen norm!
Voor meer info: http://www.nen.nl / workshopmvo.nen.nl