Het vlotte herstel na de brand bij de TU Delft is voor een groot deel te danken aan de gecentraliseerde ict, waaronder ook de storage. Directeur Peter van Schaik van het shared service center van de universiteit vertelt op StorageExpo over de ramp die werkelijkheid werd.
Herstel van rampen wordt nogal eens bemoeilijkt doordat de ict niet op orde is. De Technische Universiteit Delft is in mei dit jaar vrij snel hersteld van een ramp. Het afbranden van de faculteit Bouwkunde is in minder dan een week tijd opgevangen; het primaire proces van onderwijs ging na een paar dagen weer gewoon door. Peter van Schaik, directeur van het shared service center van de TU Delft, vertelt op StorageExpo over het herstel na deze ramp.
Tape gered
"Storage was niet het probleem; dat hadden goed geregeld. Er zijn wel verhalen in de media gekomen dat er nog iemand het brandende gebouw in is gegaan om tapes te redden, maar dat ging alleen om data van het laatste moment. In wezen was alle data veilig; gewoon aanwezig in het datacenter", corrigeert Van Schaik de berichtgeving van enkele media in mei dit jaar.
Hij vertelt dat de TU Delft al druk bezig was met een centralisatie van de ict. "Voorheen was dat totaal versplinterd: secties van afdelingen van faculteiten hadden eigen servers en eigen ict-mensen." Het herstel van de brand bij Bouwkunde op 13 mei dit jaar is door die centralisatie vrij goed verlopen. Dat was in de oude situatie niet mogelijk geweest, vertelt Van Schaik.
Slapeloze nachten
Toch heeft de opslag hem, en de andere ict'ers van de TU Delft, wel enkele slapeloze nachten gekost. "We hadden alle data dus wel, maar het herstellen daarvan heeft drie dagen in beslag genomen. Is de data in orde, komt alles goed? Ik heb die paar nachten niet goed geslapen, nee."
Van Schaik is vooral geschrokken van de tijd die herstel vanaf tape in beslag neemt. "Dit was nog maar één van onze acht faculteiten. Stel dat een datacenter afbrandt en de tweede is nog niet op orde; dan zijn we een maand bezig met data terugzetten." Bij de Universiteit Twente is in november 2002 een compleet datacenter uitgebrand. Het kan dus gebeuren.
De ict-directeur van de TU Delft pleit dan ook voor replicatie van je data, naar een datacenter op een andere locatie. "Ik geloof dus niet in tape-backup. Ik heb niet dé oplossing hoe het dan wel moet, maar ik zou in ieder geval replicatie aanraden."
In het artikel geeft de heer Van Schaik aan dat hij (terecht) blij is met de centralere opslag. Daarnaast zoekt hij nog naar een passende oplossing om het uitvallen en moeten herstellen na een ramp in een datacenter te voorkomen.
Vanuit Sogeti kunnen wij hierin behulpzaam zijn met oplossingen die zodanig zijn opgezet dat een uptime van 99,99999 (ongeveer 3,5 seconde per jaar down) zijn te realiseren.
In zo’n configuratie met daarbij gekoppelde daatacenters is het mogelijk zonder data en zelf zonder transactieverlies over te schakelen tussen de datacenters.
Ik wil de heer Van Schaik dan ook uitnodigen contact op te nemen om dit nader te toe te lichten.
Bert Leibbrand < bert.leibbrand@sogeti.nl