Antivirusspecialist Eddy Willems leert bezoekers van de InfoSecurity-beurs waar een virusanalist dagelijks mee te maken krijgt. En hoe zij zelf iets tegen virussen en malware kunnen doen.
Eddy Willems, anti-virusspecialist bij leverancier van internetbeveiligingsoplossingen Kaspersky Lab, presenteert bezoekers van de InfoSecurity-beurs de case study 'Hoe word ik virusanalist in vijftien minuten?'. Het gaat daarbij volgens hem vooral om het gebruiken van gezond verstand.
"Natuurlijk is het niet mogelijk om in vijftien minuten virusanalist te worden", zegt Willems. "Maar ik probeer wel de boodschap over te brengen dat je bewust moet zijn van de gevaren van internet. Het is een kwestie van gezond verstand. Ik, als virusanalist, denk bij iedere klik na over wat ik doe, maar dat doen de meeste mensen niet."
Gevaren
Zelfs voor het InfoSecurity-publiek valt er nog veel te leren, vindt hij. "Ik heb net mijn presentatie gehouden en er zaten tachtig man in de zaal, maar toen ze in een schematische weergave malware moesten identificeren, waren er maar twee die het goede antwoord konden geven."
Volgens Willems zou het goed zijn als ict-managers medewerkers weer meer gaan voorlichten over de gevaren van internet. "Vroeger had je nog informatiesessies bij bedrijven over wat je wel en niet moet doen op internet, maar dat zie je nu niet meer. Alleen in de bankwereld, maar daar hebben ze nu weer andere problemen", lacht hij. "Ict-managers zouden medewerkers weer tips moeten geven wat ze wel en niet moeten doen. Als je een e-mail krijgt met aanbiedingen, moet je daar ook niet op ingaan. Dit lijkt logisch, maar is het voor veel mensen niet."