Een kwart van de zakelijke gebruikers van smartphones heeft last van softwareproblemen op hun toestel. Bijna de helft van hen moet de telefoon regelmatig herstarten.
Een op de vier zakelijke gebruikers van smartphones heeft regelmatig problemen met de software op zijn toestel. Dat blijkt uit recent marktonderzoek onder bijna 1400 zakenmensen met smartphone, uitgevoerd door het Amerikaanse bureau J.D. Power.
Herstarten
44 procent van de mensen met softwareproblemen op hun smartphone geven aan dat ze minstens eens per week hun telefoon moeten herstarten. Bij eenderde van de mensen die softwareproblemen ondervinden met hun slimme toestel, lopen mobiele applicaties tenminste een keer per week vast of werken op een andere manier niet naar behoren. Bovendien melden veel respondenten problemen met het aanraakscherm van hun smartphone.
"Het verbaast ons niet dat veel gebruikers last hebben van softwaregerelateerde problemen op hun toestel. Smartphones zijn immers eigenlijk kleine computers", vertelt onderzoeker Kirk Parsons. Hij wijst er op dat de toestellen en de software in de toekomst wel betrouwbaarder moeten worden, gezien het toenemende aantal applicaties dat er op draait. "Het is voor mobieltjesfabrikanten essentieel dat hun softwarepakketten gebruiksvriendelijk zijn en zo min mogelijk gebreken vertonen."
Andere bevindingen uit het marktonderzoek
69 procent van de zakelijke smartphonegebruikers bezit een handsfree headset, waarvan driekwart draadloos. Onder eigenaren van Motorola-toestellen kampt 86 procent met storingen aan de headset. Bij de iPhone-gebruikers betreft het 60 procent.
37 procent van de gebruikers wil GPS op zijn smartphone hebben. 25 procent wenst Wi-Fi, 23 procent wil een touchscreen en 15 procent spraakherkenning.
Gemiddeld betaalden de respondenten 216 dollar voor hun smartphone. In 2007 kostte de gemiddelde slimme telefoon 261 dollar. iPhone-bezitters betaalden gemiddeld 337 dollar, terwijl eigenaren van een Motorola gemiddeld 169 dollar betaalden.
Vijf belangrijkste overwegingen bij de aanschaf van een smartphone: mobiele internetverbinding (45 procent), mobiel gebruik van e-mail (41 procent), ontwerp van het toestel (39 procent), Bluetooth-verbinding (37 procent) en soort toetsenbord (Qwerty; 37 procent).
34 procent van de zakelijke smartphonegebruikers downloadt software van externe leveranciers op hun toestel. Het gaat daarbij om spelletjes (49 procent), zakelijke toepassingen zoals Microsoft Word en Excel (43 procent) en reisgerelateerde programma's (36 procent).
Bron: JD Power and Associates 2008 Business Wireless Smartphone Customer Satisfaction Study
Afgelopen half jaar drie verschillende smartphones versleten, o.a. een Apple. Ze deden het gewoon niet goed! Dus nu maar weer een BlackBerry, dat werkt gewoon. Minder snufjes, meer functionaliteit graag.
Een kwart? Gebruikt 75% van de smartphone eigenaren zijn/haar telefoon niet?
Iphone is trouwens wel volledig stabiel.