Infor wil zijn partnerkanaal uitbreiden. Niet alleen geografisch maar ook voor de productlijnen. De partners van de leverancier van bedrijfssoftware zijn goed voor zo'n kwart van de wereldwijde omzet uit licenties.
Het partnerkanaal is goed voor 26 procent van de wereldwijde licentie-opbrengsten. Volgens Keith Deane, directeur Infor Europe, Midden-Oosten en Afrika, draait het goed. Door te investeren in uitbreiding ervan verwacht Deane een verdere omzetstijging te kunnen bewerkstelligen.
De uitbreiding is tweeledig: Infor zoekt partners in meer landen en partners die meer productlijnen willen vertegenwoordigen. "Wij zullen meer initiatieven ontplooien voor het werven, opleiden en certificeren van partners. Certificering is belangrijk om het vertrouwen van klanten in nieuwe partners te krijgen", stelde Deane tijdens Inforum, het klantenevenement in Noordwijk.
De leverancier van bedrijfssoftware wil in ieder geval zijn dealernetwerk in Rusland en Scandinavië vergroten. In Rusland zoekt Infor naar partners op divers niveau omdat het daar nog geen kritische massa heeft gemaakt. In de Noordse landen hanteert het een hybride model: Infor bedient de grote klanten zelf, maar wil voor de middenmarkt meer resellers aantrekken.
Benelux
Vincent Harmsen, directeur Infor Benelux, maakt het onderscheid in wederverkopers die alleen softwarepakketten verkopen, en servicepartners. "In Nederland zoeken we vooral naar die laatste categorie. Wij beschikken zelf over een grote directe verkooporganisatie. Vooral op het gebied van software voor performance management willen we servicepartners aantrekken. Er is al een officieuze overeenkomst met Kadenza."
Qua wederverkopers werkt Infor in Nederland met een beperkt aantal partijen, waaronder Quartess. Dat bedrijf verkoopt Infor ERP Visual, speciale bedrijfssoftware voor de onderkant van de industrie.
Infor is met een omzet van 2,3 miljard dollar, 75.000 klanten en 9.000 werknemers een van de grootste leveranciers van bedrijfssoftware. De Benelux is met een omzet van 110 miljoen dollar, tweeduizend klanten en ruim duizend werknemers (waarvan 753 vast) een belangrijke regio. Zo'n 650 klanten gebruiken Baan-software (Infor ERP Baan en Infor ERP LN).
Productlijnen
De kern van Infor bestaat uit acht productlijnen: crm (customer relationship management), eam (enterprise asset management), erp (enterprise resource planning) fm (financial management), hcm (human capital management), plm (product lifecycle management), pm (performance management) en scm (supply chain management).