Wat doe je als de interface van je spelcomputer druk en onoverzichtelijk is geworden? Je krijgt van Microsoft een New Experience, gratis en voor niets. De fabrikant van de Xbox360 biedt bestaande gebruikers meer overzicht, lokt nieuwe gebruikers met casual nieuwigheden en biedt uitgevers betere publicatiemogelijkheden.
Microsoft heeft het nieuwe dashboard voor zijn game console Xbox360 uitgebracht. Dat nieuwe uiterlijk is in juli dit jaar al aangekondigd op de gamesbeurs E3. De daar getoonde beelden geven al aan dat Microsoft zijn spelplatform breder in de markt zet.
De verbeterde interface moet niet alleen huidige Xbox-gebruikers een opfrisser bieden, maar de Xbox360 ook aantrekkelijker maken voor diverse andere doelgroepen. Tot op heden geniet de Xbox de reputatie van console voor hardcore gamers, terwijl Nintendo met zijn Wii-spelcomputer juist succesvol de grote – en groeiende – doelgroep van zogeheten casual gamers aanspreekt.
Uit krachten gegroeid
De Xbox360-spelcomputer heeft een uitgebreid online-systeem. Dat zogeheten Xbox Live biedt makkelijke mogelijkheden om tegen anderen mensen te spelen op internet, maar het is ook een manier om demo's te downloaden, en games online aan te schaffen en te downloaden. De oorspronkelijke interface van de tweede generatie Xbox kon dit maar net aan.
Microsoft wil Xbox Live echter ook inzetten als distributieplatform voor films, on demand dus, en als online-winkel voor (relatief) kleinere games (Xbox Live Arcade). Sommige games-ontwikkelaars en -uitgevers willen echter meer mogelijkheden voor hun specifieke spellen, zoals het online verkopen van muzieknummers voor populaire spellen als Guitar Hero en Rock Band. Microsoft heeft daarvoor uitzonderingen gemaakt, wat de complexe interface alleen maar nog onoverzichtelijker heeft gemaakt.
Interface 2.0
Daar brengt het bedrijf nu verandering in. De nieuwe interface voor de Xbox360 stroomlijnt lokale én online functies. Dit betreft zaken als de gamer-avatar (die speels, Wii-achtig is vormgegeven), de bibliotheek aan eigen games, de binnengekomen meldingen en nieuwsbrieven, maar ook de games, demo's en films die online beschikbaar zijn.
De meeste recensies zijn positief over de verbeteringen, maar merken wel op dat de New Experience gelijk ook een nieuw advertentieplatform is. Dat is niet alleen in de letterlijke zin; de nieuwe interface brengt nog aan te schaffen content veel beter onder de aandacht. Ja, de vernieuwde ervaring is gratis, de rest van de verlokkingen niet. Mooi op tijd voor Kerstmis dus!