Uit Amerikaans marktonderzoek blijkt dat de iPhone een hogere waardering krijgt van zakelijke smartphonegebruikers, dan zijn concurrenten. Alleen over de levensduur van de batterij zijn ze ontevreden.
Zakelijke gebruikers van smartphones zijn het meest te spreken over de iPhone. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van het bureau J.D. Power, waaraan bijna 1400 mensen deelnamen. De onderzoekers bepaalden de tevredenheid aan de hand van vijf kenmerken: gebruiksgemak, besturingssysteem, ontwerp van het toestel, mogelijkheden op het toestel en de kwaliteit van de batterij (zie kader).
Batterij
Fabrikant Apple scoort met 778 uit 1000 punten het hoogst in vergelijking tot zijn concurrenten. Blackberry (703) en Samsung (701) volgen op afstand. Met name het gebruiksgemak, het ontwerp en de mogelijkheden van de iPhone wordt gewaardeerd door de respondenten. Over de levensduur van de batterij zijn de ondervraagden overigens ontevreden. Daar gooit Blackberry veruit de hoogste ogen.
"Vanaf de introductie van de iPhone in 2007 heeft Apple zich duidelijk gedifferentieerd van zijn concurrenten. Dat geldt zeker voor de gebieden die belangrijk zijn voor zakelijke gebruikers van smartphones", aldus onderzoeker Kirk Parsons. "Door de basistoepassingen gemakkelijk bruikbaar te maken en de functionaliteiten in een dun en lichtgewicht toestel te integreren, heeft Apple de verwachtingen in de markt overtroffen."
Welles-nietes
Overigens lopen de meningen over het zakelijke gebruik van de iPhone uiteen. In augustus 2008 gaven de analysebureaus Forrester en Gartner acht redenen om de smartphone van Apple niet zakelijk te gebruiken. Lezers van Computable gaven vervolgens vijf redenen om de iPhone juist wel zakelijk te gebruiken.
Tevredenheid
|
Algemeen |
Gemak |
Besturingssyst |
Ontwerp |
Mogelijkhdn |
Batterij |
Apple |
***** |
***** |
***** |
***** |
***** |
** |
Blackberry |
**** |
*** |
**** |
**** |
*** |
***** |
Samsung |
**** |
*** |
**** |
**** |
**** |
*** |
HTC |
*** |
** |
*** |
*** |
**** |
** |
Motorola |
*** |
*** |
** |
*** |
*** |
** |
Palm |
** |
*** |
** |
** |
*** |
** |
Bron: JD Power and Associates 2008 Business Wireless Smartphone Customer Satisfaction Study