Een groot deel van de werkgevers reageert laat op online sollicitaties, aldus onderzoekers. Dat is niet slim, vinden zij, want 'veel jongeren zien tijdig reageren als een teken van respect.'
De reactiesnelheid van bedrijven op sollicitaties is erg laag. Dat blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat bij meer dan 350 bedrijven en organisaties heeft gesolliciteerd om de kwaliteit van de response te meten.
Digitaal-Werven onderzoek jaarlijks bedrijven en organisaties op hun digitale sollicitatie-ervaring. Jobboards, uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus worden niet onderzocht. De
digitale sollicitatie-ervaring bestaat uit de website van de werkgever, het online
sollicitatieproces en een daadwerkelijke sollicitatie bij de organisatie.
Uit het onderzoek blijkt dat zestien procent van de onderzochte bedrijven op de website laat weten binnen een bepaalde termijn te reageren. Volgens de onderzoekers houdt bijna driekwart van de werkgevers zich vervolgens niet aan hun eigen termijn.
Respect
In totaal lukt het bijna de helft van alle bedrijven niet binnen een werkweek te reageren op een sollicitatie. Ruim eenderde van de organisaties doet er meer dan twee weken over. “Een sollicitant solliciteert nog maar zelden bij één bedrijf, daarom is de reactiesnelheid van bedrijven van steeds groter belang”, zegt Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven. “Ook is het tijdig reageren voor veel jongeren een teken van respect.”
Toch is er ook positief nieuws rondom de reacties op sollicitaties. Vorig jaar reageerde de helft van de werkgevers helemaal niet op een sollicitatie. Dit jaar is dat percentage gedaald naar vijftien procent. Van de Haterd: “Misschien dat het schokeffect van die vijftig procent en de aandacht die dat gekregen heeft hier mede verantwoordelijk voor is, maar vijftien procent is natuurlijk nog steeds te veel.”
Zeer herkenbaar. Er is niks vervelender dan een bedrijf dat niet reageert op je sollicitatie. Vervolgens bel je na een week zelf en dan is de functie inmiddels al vergeven. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dan sommige bedrijven wel 100 reacties krijgen op die ene functie, en dan wordt het toch weer een kwestie van wie gaat die afwijzingen allemaal opsturen.
Nog sterker:
via LinkedIn heb ik een uitnodiging gekregen om te komen praten met een bedrijf. Hierop heb ik gereageerd met de vraag een voorstel te doen voor een datum en tijd. Nu 4 weken later heb ik nog steeds geen reactie.
Of ze nu bellen of niet. Werken ga ik er zeker niet. Als ze al zo omgaan met hun sollicitanten!
Hmmm, soms reageert men heel erg snel. Ik had binnen een half uur telefonisch reactie, nadat ik mijn cv had opgestuurd. Een week later had ik de baan. Zegt ook iets over de slagvaardigheid van een organisatie en is dus voor de sollicitant een belangrijk gegeven…
Een heleboel werkgevers reageren helemaal niet……
Eens kijken, emailarchief werkzoeken… totaal notities (eg. telefoon rapporten), en verzonden en ontvangen berichten: 343. Daarvan 108 aanvragen, 35 zonder enig antwoord. Vier uitnodigingen tot een gesprek, en een paar telefonische interviews.
Het laatste gesprek kreeg ik te horen dat ze me niet wilden hebben omdat ik het bedrijf niet liefhad voordat ik het kende. Bitter? Moi? Ik zou niet weten waarom.
Mijn ervaring idem, gem. de helft laat domweg niets van zich horen. Op open sollicitaties nemen wg’s al helemaal geen moeite. Het ergst is nog van die ‘werkgevers’ die adverteren met vacatures, als je reageert krijg je geen antwoord, maar na een jaar staan nog steeds diezelfde vacatures er. Verkapte reclame zeker, maar als werkzoekende/freelancer is dat uiterst irritant.
De goeden niet te na gesproken, maar gezien de vaak lauwe of trage reacties vraag je je soms af of er echt wel personeelsgebrek is in Nederland…. Of men realiseert zich niet dat sollicitanten net zo goed kritisch kijken naar de eerste contacten met een bedrijf…
Zowieso reageren vele werkgevers heel laks. Er zijn ook uitzonderingen maar voor mij minder dan de helft.
En als ze je niet willen komen ze nog met smoesjes aanzetten ook. Sorry hoor, maar fatsoenlijke communicatie is toch wel het minimum wat je mag verwachten.
Vergeet vooral niet de “job-websites” die alleen maar dienen als “geautomatiseerde CV-oogstmachines” voor de levendige tussenhandel in (virtuele) vacatures.
Als je goed en kritiesch rondsurft zie de dezelfde vacature online meerdere keren voorkomen 😉
De beste manier van communiceren blijft in deze tak van sport gewoon een “old fashioned menselijk contacten netwerk” van vlees en bloed.
Aan de andere kant kan de werkzoeker er ook ZELF achter bellen, meteen de volgende dag vragen hoe het zit, er zelf achterna blijven jagen.. het gaat immers om jouw werk, inkomsten, baan…
Als de barkeeper in je lokale uitgaangsgelegenheid jouw bestelling vergeet, wacht je toch ook niet tot volgende week, totdat jij je bestelde biertje hebt? Waarom dan wel met (belangrijker zaken als) je werk? 😉
“Zorg voor jezelf, Je bent het waard”
Mijn partner is al meer dan een jaar aan het solliciteren en krijgt op 80 procent van haar sollicitaties geen antwoord. Vreselijk onbeschoft!
Gelukkig is het wel beter geworden, vorig jaar reageerde 50% niet, nu 16%. Maar nog te veel. Overigens is het inderdaad ook zo dat op open sollicitaties belachelijk genoeg minder goed gereageerd wordt.
Overigens is mede om deze reden http://sollicitatieklacht.nl/ door Marc Drees (partner ook in Digitaal-Werven) in het leven geroepen. Voor alle klachten over sollicitaties.