Bedrijfssoftwareleverancier SAP ondersteunt het onderhoud van softwarepakketten één jaar langer. De verlengde onderhoudsondersteuning bespaart bedrijven kosten, de overstap naar een nieuwe versie kan langer uitgesteld worden.
Bedrijfssoftwareleverancier SAP verlengt de standaardondersteuning van softwareonderhoud met een jaar. Daardoor kunnen bedrijven tot negen jaar na een softwarerelease een beroep doen op standaard onderhoudsdiensten van de leverancier. Voorheen was dat maximaal acht jaar. Klanten krijgen tot zeven jaar na een softwarerelease onderhoudsondersteuning. Die periode kan nog met twee jaar worden uitgebreid. Voor die verlenging van twee jaar wordt wel een verhoging van twee procent van het onderhoudstarief in rekening gebracht. De verlenging van het onderhoud zal gelden voor alle komende releases binnen de business suite, zoals het pakket ERP 6.0.
Op dit moment ondersteunt SAP software binnen het onderhoudscontract tot vijf jaar na de release. Wil een klant de software blijven gebruiken en ondersteuning van de leverancier blijven ontvangen, dan stijgen de onderhoudskosten in het zesde jaar met twee procent. Nog een jaar later wordt het tarief met vier procent verhoogt voor maximaal nog eens twee jaar. Daarmee kan de klant dus uiterlijk acht jaar gebruik maken van standaardondersteuning. De onderhoudstarieven worden berekend aan de hand van een vast percentage van de licentiekosten.
Conflict
De Vereniging voor Nederlandstalige SAP-gebruikers ziet de verlenging van het contract als ‘een stap in de goede richting'. De gebruikers hebben een conflict met de leverancier. In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma, dat bestond uit drie verschillende overeenkomsten (Standard Support, Enterprise Support en Maxattention) met verschillende tarieven en mate van support, te standaardiseren tot Enterprise Support. Er is nu een vast onderhoudstarief voor alle gebruikers. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten. SAP stelt dat daar verbeteringen in dienstverlening tegenover staan en wuift de kritiek van gebruikers dat het nieuwe onderhoudsmodel een ordinaire prijsverhoging is, weg.
Onbeperkte ondersteuning
SAP laat in een toelichting weten dat het pakketten uit de business suite in principe onbeperkt blijft ondersteunen. Na negen jaar stopt de standaardondersteuning maar de dienstverlening kan dan worden omgezet in een klantspecifiek onderhoudscontract. Afhankelijk van de toepassing van de software bij een bedrijf en het belang van ondersteuning bij onderhoud wordt per geval een tarief vastgesteld. SAP vindt het lastig om daar op voorhand een prijskaartje aan te hangen omdat hier een groot verschil is tussen grote en kleine bedrijven en het onderhoudstarief ook afhankelijk is van de verschillende pakketten die een klant heeft.