Infor heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2009 de omzet zien toenemen. De softwareleverancier is voorzichtig positief over de rest van het boekjaar, ondanks de dreiging van een recessie.
In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2009, dat eindigde op 31 augustus 2008, zag Infor de omzet uit licenties op hetzelfde niveau blijven als het eerste kwartaal van het vorige boekjaar. De omzet uit onderhoudscontracten steeg (2 procent), evenals de opbrengst uit diensten (4,8 procent). De leverancier van bedrijfssoftware zag de winstgevendheid met 37,3 procent toenemen.
Over de resultaten in de komende negen maanden van het boekjaar 2009 toont Infor zich gematigd positief. Volgens Keith Deane, directeur Infor Europe, Midden-Oosten en Afrika, heeft de economische neergang zijn sporen ook in het huidige twee kwartaal nog niet getrokken. "Het blijft afwachten, maar het lijkt er op dat ons commercieel model ongevoelig is voor sommige schommelingen in de markt. Zo'n 85 procent van onze omzet komt van middelgrote en kleinere bedrijven. We zijn niet afhankelijk van een aantal grote multinationals die het nu moeilijk hebben", aldus Deane tijdens Inforum, het klantenevenement in Noordwijk.
In het eerste kwartaal van boekjaar 2009 verwelkomde Infor vijfhonderd nieuwe klanten, tegenover 474 een jaar eerder. Het partnerkanaal speelde hierbij een belangrijke rol: die was goed voor ruim een kwart van de licentieomzet.
Baan-erfenis
Infor is geen publiek bedrijf en wil niet meer details over de kwartaalcijfers prijsgeven. Qua jaaromzet behaalde het bedrijf in het boekjaar 2008, dat 31 mei sloot, een omzet van 2,3 miljard dollar. Infor (75.000 klanten, 9.000 werknemers) is een van de grootste leveranciers van bedrijfssoftware.
De Europa-regio is met circa 920 miljoen dollar goed voor 41 procent van de omzet. De Verenigde Staten nemen 50 procent voor hun rekening; Azië/Australië 9 procent. In Europa werken 3500 werknemers die 28.000 klanten bedienen. Het partnerkanaal speelt een belangrijke rol en brengt 18 procent van de omzet binnen. Deane: "Het doel voor Europa dit jaar is 'break the billion': we willen qua omzet het miljard bereiken."
De Benelux is met een omzet van 110 miljoen dollar, tweeduizend klanten en ruim duizend werknemers (waarvan 753 vast) een belangrijke regio. "De erp-basis is hier stevig vanwege de Baan-erfenis", zegt Deane. "Daaromheen zien we dat klanten steeds meer functionaliteit vragen, zoals voor het beheer van bedrijfsmiddelen, performance management, voorraadketenbeheer, relatiebeheer en product lifecycle management." De licentie-inkomsten stegen in het eerste kwartaal met 13 procent.
Lauwe saas
Deane merkt dat voor klanten steeds blijven zoeken naar manieren om de totale ict-kosten naar beneden te krijgen. De belangstelling voor 'software-as-a-service'-constructies blijft echter lauw. Infor biedt zeven oplossingen aan op basis van 'saas', waarbij de software op huurbasis via internet beschikbaar wordt gesteld. "Hoewel er veel over Saas wordt geroepen, bestaat er bij onze klanten weinig vraag naar. Wel populair zijn de applicatiebeheerdiensten die Infor aanbiedt. Steeds meer klanten laten hun systemen in onze rekencentra beheren. Zij willen deze last loskoppelen van hun bedrijfsvoering en de beheerkosten verlagen."