De impact van de financiële crisis is al voelbaar op de West-Europese gsm-markt, meldt marktonderzoeker IDC.
De fabrikanten leverden 45,8 miljoen stuks in het derde kwartaal, 8 procent minder dan vorig jaar. Anderzijds worden er meer smartphones dan ooit verkocht.
Motorola is het hardst getroffen (-48,8 procent), maar ook Nokia (-19,2 procent) en Sony Ericsson (-14,6 procent) delen in de klappen.
De Koreanen Samsung en LG Electronics zijn de uitzonderingen met groeicijfers van respectievelijk 9,3 en 4,8 procent. Samsung profiteerde van het succes van zijn Omnia en van agressieve campagnes en een verlaging van de gemiddelde verkoopsprijs van 113 tot nu 106 euro, volgens IDC. Het marktaandeel van Samsung steeg tot 28,1 procent, tegen 34,9 procent voor Nokia.
"Consumenten stellen de vervanging van hun mobieltjes uit, vooral in landen waar de penetratiegraad nu boven 100 procent is," signaleert research manager Francisco Jeronimo van de European Quarterly Mobile Phone Tracker van IDC.
Het gaat om de leveringen aan distributeurs. Traditioneel kopen die grootschalig in binnen het derde kwartaal om klaar te staan voor de eindejaarsverkopen. De verkoop in het derde kwartaal kan daardoor zelfs 20 procent hoger liggen dan in het tweede kwartaal, meent IDC. Dit jaar is dat maar 5,1 procent.
Smartphones groeiden wel nog 58 procent jaar-op-jaar en bijna 18 procent vergeleken met het tweede kwartaal. Volgens Francisco Jeronimo heeft de introductie van de iPhone 3G de belangstelling voor smartphones aangewakkerd, vooral onder consumenten. Apple verkocht 1,95 miljoen stuks, goed voor een marktaandeel van 4,3%. HTC verkocht 1,1 miljoen stuks (+175 percent), BlackBerry 0,8 miljoen (+60 percent).