SAP-gebruikers blijven boos over de verhoging van het onderhoudstarief van de bedrijfssoftware. Ook nu SAP de gebruikers gedeeltelijk tegemoet komt. Een meerderheid ziet geen meerwaarde in het opgedrongen en duurdere onderhoudsmodel.
De verhoging van de onderhoudskosten voor SAP-software is geen verbetering maar een ordinaire prijsverhoging. Dat stelt de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebuikers (VNSG). Die mening komt ook naar voren in een enquête onder internationale SAP-gebruikersverenigingen. Negentig procent van de gebruikers van de bedrijfssoftware zou nauwelijks de toegevoegde waarde inzien van het nieuwe onderhoudsmodel.
In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma dat bestond uit drie verschillende overeenkomsten (Standard Support, Enterprise Support en Maxattention) te standaardiseren. Er is nu een onderhoudstarief voor alle gebruikers. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten.
SAP houdt ondanks de kritiek van gebruikers voet bij stuk. Volgens de leverancier biedt het gestandaardiseerde onderhoudsmodel voordelen zoals ondersteuning buiten kantooruren, extra adviesdiensten en een lagere total cost of ownership (tco).
Lichtpuntje
Ondanks de teleurstelling over de hogere onderhoudskosten voor SAP-gebruikers bij middelgrote en kleine bedrijven ziet de Nederlandse gebruikersvereniging een lichtpuntje in het conflict. Met de leverancier is overeengekomen dat een aantal key performance indicators (kpi’s) wordt opgesteld. Daarmee kunnen SAP-gebruikers de leverancier afrekenen op niet nagekomen beloften. Er moeten nog concrete afspraken worden gemaakt over sancties.