Infor heeft de afgelopen twaalf maanden bewust geen overnames gepleegd. De softwaremaker concentreerde zich op het verwerken van alle recente acquisities. Ook heeft het fors geïnvesteerd in het bouwen van nieuwe algemene componenten voor zijn productlijnen.
“We droegen een erfenis van overnames met ons mee”, vertelt Keith Deane, directeur Infor Europe, Midden-Oosten en Afrika, tijdens het klantenevenement Inforum in Noordwijk. “Het was tijd geworden om onze focus op de interne organisatie te leggen en aanvullende software te gaan bouwen.”
Infor richt zich vooral op de productie-industrie. De pas zes jaar oude leverancier van bedrijfssoftware reeg de afgelopen jaren met geld van durfkapitalist Golden Gate Capital tientallen overnames aaneen. Het lijfde ondere andere SSA in, waartoe ook het Nederlandse Baan behoorde, en Profuse, de Baan-serviceverlener uit Nederland. Dit jaar bepaalde de directie dat het tijd werd om al die productlijnen van nieuwe softwarecomponenten te voorzien.
Het bedrijf investeerde daarom niet in nog meer overnames maar stopt de komende vier jaar 325 miljoen dollar in software-ontwikkeling. Ook wordt het partnernetwerk uitgebreid. Eind 2009 moeten negentien nieuwe softwarecomponenten zijn ontwikkeld, vertelt Bruce Gordon, chief technology officer van Infor. “Het gaat om gemeenschappelijke modules die functionele waarde toevoegen aan de verschillende pakketten die we hebben. Het zijn niet dus specifieke aanpassingen op aparte productlijnen.”
Gordon somt een aantal uitbreidingen op: verslaglegging (business intelligence/reporting tools), het plannen van internationale orders (uitwisselen van gegevens tussen erp- en voorraadsystemen in verschillende landen), automatische kostenramingen (van consumentenproducten) en het integraal plannen van het beheer van productiemiddelen (asset management). “Natuurlijk, dit soort functionaliteit zat al voor een groot deel in onze softwarepakketten. Maar het gaat om het opfrissen en aanvullen van mogelijkheden.”
Rip & replace
Het softwareconcern – met een omzet van 2,3 miljard dollar, 75.000 klanten en 9.000 werknemers, een van de grootste leveranciers van bedrijfssoftware – houdt er de filosofie op na dat klanten niet hoeven over te stappen naar nieuwe versies pakketsoftware. “Wij dwingen ze niet tot ‘rip & replace’. Voor veel klanten functioneren bestaande oplossingen prima. Het overstappen naar een nieuwste versie moet een evolutionair proces zijn.”
Hij geeft als voorbeeld de Baan-software: in Nederland zijn er nog zo’n zeshonderd klanten die Baan IV en V (Infor ERP Baan) gebruiken. Zij vinden het nog te kostbaar om over te stappen op Infor ERP LN (‘Baan VI’). Zo’n vijftig klanten maken hier wel gebruik van. ‘Baan VI is moderner en beschikt over meer functionaliteit. Maar we stoppen niet met het onderhoud van Baan IV en V. Sterker nog, ook deze pakketten krijgen extra componenten.”
Productlijnen
De kern van Infor bestaat uit acht productlijnen: crm (customer relationship management), eam (enterprise asset management), erp (enterprise resource planning) fm (financial management), hcm (human capital management), plm (product lifecycle management), pm (performance management) en scm (supply chain management).