Kostenbesparing is voor veel bedrijven nog steeds de belangrijkste reden om over te stappen op VoIP. Dit blijkt uit onderzoek van MarketCap in samenwerking met NEC Philips Unified Solutions, leverancier van bedrijfscommunicatie oplossingen
Waar in de eerste jaren na de eeuwwisseling VoIP als nieuwe techniek werd bestempeld, is deze term anno 2008 niet meer gerechtvaardigd. Wat niet veranderd lijkt te zijn, is het motief voor een overstap naar VoIP. Onderzoek van MarketCap toont aan dat kostenbesparing nog altijd de belangrijkste reden voor een overstap naar VoIP is.
Uit het onderzoek blijkt dat anno 2008 zo’n 28,5 procent van de bedrijven en instellingen in Nederland (vanaf 20 werknemers) gebruik maakt van spraak- of spraaktoepassingen via datacommunicatielijnen, zoals VoIP of IP-Telephony. Er blijkt een relatie te zijn tussen de grootte van de organisatie en het gebruik van VoIP of IP-Telephony. Het zijn vooral de grotere organisaties, met 500 of meer werknemers, die er gebruik van maken. Bijna 58 procent van deze organisaties belt via internet.
Naar de verschillende branches bezien wordt VoIP of IP-Telephony het meest toegepast binnen de sectoren telecom, utilities en media. Ruim de helft van de organisaties binnen deze sector geeft aan gebruik te maken van spraak of spraaktoepassingen via datacommunicatielijnen. Ook de gezondheidszorg (40,0 procent), financiële dienstverlening (35,5 procent) en industrie en bouw (32,4 procent) maken bovengemiddeld gebruik van VoIP en/of IP-Telephony. De sector overheid blijft duidelijk achter op de overige sectoren.
Ondanks de extra mogelijkheden van een IP-communicatie oplossing blijft het verlagen van de kosten voor IT en Telecom nog altijd de belangrijkste drijfveer voor een investering. Zo’n 66 procent van de organisaties die gebruikmaken van VoIP of IP-Telephony, geeft aan dat het verlagen van de kosten een van de belangrijkste redenen is geweest voor de overstap. Daarnaast worden het verhogen van de functionaliteit (50,1 procent) en het verhogen van de flexibiliteit (48,0 procent) genoemd. Alleen in de sectoren gezondheidszorg, onderwijs en telecom, utilities en media wordt het verhogen van de functionaliteit en flexibiliteit vaker genoemd als belangrijke reden voor de overstap dan het verlagen van de kosten voor IT en Telecom.
Ronald Schapendonk, marketing manager van NEC Philips Unified Solutions denkt dat het bedrijfsleven vaak nog onvoldoende bekend is met de uitgebreide mogelijkheden en gemakken van IP communicatie. "In het verleden was een mobiele telefonie een extra waar men zonder kon. Tegenwoordig kan men het gemak hiervan niet missen. Als men eenmaal vertrouwd raakt met de gemakken van VoIP en Unified Communications zal de efficiëntie en de uitgebreide functionaliteit ervan ook meer gewaardeerd worden naast het realiseren van een directe kostenbesparing."