Uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) 2008 blijkt dat ict'ers zich voornamelijk online informeren over arbeidskansen, terwijl de meerderheid van de beroepsbevolking zich voornamelijk oriënteert via gedrukte media.
Bijna 80 procent van de ict'ers oriënteert zich voor informatie over de arbeidsmarkt en banen via internet, 62,5 procent zoekt bovendien via printmedia. Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) 2008, gepubliceerd door de stichting NOA.
Dit is een groot verschil met de meerderheid van de beroepsbevolking, die zich in de zoektocht naar een baan hoofdzakelijk via gedrukte media informeert. Van de totale beroepsbevolking oriënteert ruim 70 procent zich nog steeds via printmedia, tegenover 65 procent via internet.
sociale netwerken
Studenten, consultants, marketing & sales-mensen en hrm'ers oriënteren zich net als ict'ers vaker on- dan offline op een nieuwe baan. Vooral vacaturesites zijn hiervoor populair, het gebruik van sociale netwerken zoals Hyves en LinkedIn blijft nog ver achter. Wel wordt het persoonlijke netwerk vaak ingeschakeld voor het vinden van een nieuwe baan, zeker door studenten.
De onderzoeksdoelgroep bestaat uit de beroepsbevolking van 18 tot en met 60 jaar. In totaal zijn 16.153 mensen voor het onderzoek ondervraagd.
Wie de achtergrond van NOA kent weet dat dit geen onafhankelijk onderzoek is. Print is dood, zeker wat vacatures betreft!
Er staat: “Van de totale beroepsbevolking orienteert ruim 70 procent zich nog steeds via printmedia, tegenover 65 procent via internet.”
Dus 70% + 65% = 100% ?????? Nhaahhh…, dacht het niet!
Anonym, volgens mij moet je de cijfers anders lezen. In de zoektocht naar een baan worden meerdere media gebruikt. 70% gebruikt print, 65% internet, etc. Er zal dus een groot deel werkzoekenden zijn dat zowel print als online gebruikt!
Oh ja Niek, als het onderzoek zo bevooroordeeld zou zijn door de participanten, waarom dan niet online op nr.1? Of denk jij nog altijd dat uitgevers alleen in print doen? Nhaahhh ….
Anonym, 07-11-2008 00:38
Er staat: “Van de totale beroepsbevolking orienteert ruim 70 procent zich nog steeds via printmedia, tegenover 65 procent via internet.”
Dus 70% + 65% = 100% ?????? Nhaahhh…, dacht het niet!
hallo correctie!~
er staat bovendien via printmedia.
Niet enkel alleen 80% via onlinemedia
of ruim 65% via printmedia.
Het is datgene wat in beide gevallen het intyernet en printmedia gebruikt
wel goed lezen joh!