Salesforce.com biedt zijn klanten nu ook een real-time koppeling voor CRM-data naar het internet. Met Force.com Sites kun je bijvoorbeeld aanpassingen in een klantensysteem direct op webpagina's doorvoeren.
Onder de naam Force.com Sites kunnen klanten van Salesforce.com hun intranet- en internetpagina's vanaf nu integreren in het dienstenportfolio van de Amerikaanse onderneming. Dat maakte algemeen directeur Marc Benioff bekend op de gebruikersconferentie Dreamforce 2008 in San Francisco.
Met het nieuwe product kunnen bijvoorbeeld aanpassingen van gegevens in klantensystemen automatisch worden verwerkt op internet. Andersom is ook mogelijk, zoals een online reservering voor een hotelkamer die direct in het klantensysteem van het hotel terechtkomt. Salesforce.com is leverancier van zakelijke toepassingen die als webdienst worden aangeboden.
In de cloud
"Vanaf nu kun je je hele website in onze cloud bouwen", aldus Benioff. Met cloud bedoelt hij het dienstenportfolio dat zijn bedrijf via internet beschikbaar stelt aan zijn klanten. "Met Force.com Sites kunnen alle Salesforce-toepassingen meteen op intranet of internet worden gebruikt. Eerst bouw je de toepassing met Force.com, dan ontwerp je de webinterface met VisualForce en daarna publiceer je alles op je eigen internetadres."
De webpagina's worden gehost op servers van Salesforce.com. Met de dienst hoopt de onderneming een one-stop-shop te worden, waarbij klanten binnen één organisatie al hun benodigdheden vinden. Force.com Sites is in bètaversie beschikbaar en verschijnt waarschijnlijk begin 2009 als volwaardig product. Bestaande klanten betalen er niets extra's voor, tenzij het om meer dan een miljoen pageviews gaat.
Extra drukte
Benioff demonstreerde het nieuwe product door in de Salesforce-applicatie van een openbaarvervoerbedrijf een vertragingsmelding in te voeren: "In verband met de presidentsverkiezingen extra drukte in de trein." Na opslaan verscheen de melding ook op de website van het vervoerbedrijf uit New Jersey.
Tijdens Dreamforce 2008 komen ruim tienduizend gebruikers van de diensten van Salesforce.com samen voor trainingssessies, gebruikerspresentaties en productaankondigingen van de Amerikaanse onderneming. Het evenement duurt van 2 tot en met 5 november en wordt georganiseerd in San Francisco, de stad waar het bedrijf ook zijn hoofdkantoor heeft.