Shell houdt zich niet alleen bezig met benzinestations en oliewinning, aldus Frank van Os, de campus marketing manager van het bedrijf dat volgens ict'ers de beste doorgroeimogelijkheden biedt. ‘Starters leren we Shell te begrijpen en we helpen ze bij het ontwikkelen van hun leiderschapskwaliteiten.'
Hoewel Shell niet meer de populairste werkgever is, scoort het bedrijf bij veel ict'ers goed als het gaat om bedrijfscultuur en doorgroeimogelijkehden. Dat blijkt uit onderzoek van Computable. Shells campus marketing manager Frank van Os over werken bij Shell.
Wat kun je doen om als ict'er hogerop te komen bij Shell?
"Een groot deel van de snelheid waarmee een werknemer doorgroeit, hangt af van de persoon zelf. Dat neemt niet weg dat we werknemers die hogerop willen komen, daartoe de middelen bieden. Starters kunnen bijvoorbeeld de eerste drie jaar van hun carrière meedoen aan Shells ontwikkelingsprogramma. Deelnemers leren het bedrijf te begrijpen en kunnen hun leiderschapskwaliteiten verbeteren. Binnen het programma wisselen de starters minimaal een keer van baan. Ook voor professionals zijn er mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling. Zij kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een hybride carrière, waarbij ze niet alleen ict-werkzaamheden doen, maar zich ook bezighouden met de business."
Is het salaris echt zo goed?
"Het startsalaris hangt van verschillende factoren af. We houden bijvoorbeeld de markt in de gaten om ervoor te zorgen dat de beloningen concurrerend blijven. Werknemers die iets extra's doen, kunnen bovendien een bonus krijgen. Verder bieden we opleidingsmogelijkheden die we afstemmen op de wensen van de werknemer."
Als het gaat om aansprekende bedrijfscultuur staat Shell op drie. Waarom niet op één?
"Ik heb geen idee waarom de respondenten ons zo gewaardeerd hebben. Veel mensen associëren Shell met benzinestations en oliewinning, terwijl dit maar een klein deel is van waar we ons mee bezighouden. Wellicht beïnvloedt dit het beeld dat mensen van onze bedrijfscultuur hebben."
Vertel eens iets over de bedrijfscultuur van Shell.
"Werknemers van Shell bestuderen alle opties bestuderen voordat ze ergens een beslissing over nemen. We werken in een uitdagende en complexe omgeving waarin je voortdurend nieuwe oplossingen moet bedenken en vanuit verschillende oogpunten moet kijken. Dat lukt niet wanneer iedereen dezelfde mening, visie en culturele achtergrond heeft. Overleg is daarom een belangrijk onderdeel van Shells bedrijfscultuur. Werknemers gaan bij elkaar te rade wanneer ze een moeilijke beslissing moeten nemen. "