SIT Nederland is onderdeel van de Luxemburgse SIT Group. De convergentiespecialist richt zich ook in Nederland vooral op de financiële sector. Volgens directeur/mede-eigenaar Patrick Louwe hebben alle it-specialisten van het bedrijf minstens één telecom-specialisatie.
Wie heb je het laatst (zakelijk) aan de telefoon gehad?
Hans Zwart, de cio van een van onze grootste klanten, KPMG. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de divisie nieuwbouw en vertelde me over een aantal nieuwe projecten. Hans is een groot voorbeeld voor me door de manier waarop hij met zaken omgaat. Hij kan enorm snel schakelen en is altijd bezig zo efficiënt mogelijk te werken.
Je hebt drie bedrijven, naast SIT ook adviesbureau Telcity en detacheringsbedrijf Consens. Als je er maar een mag houden, welke kies je dan?
SIT, want mijn hart ligt toch in de it. George Banken koopt bedrijven op om convergentie te bereiken. SIT is vanaf de start al een convergent bedrijf.
Wat is het grootste probleem van de it-manager?
Iedereen heeft te kort mensen om de it-technologie bij te houden. Het is een wirwar aan termen als erp, crm, routing, switching, Microsoft OCS. En dan komt telefonie er ook nog eens bij. Vind maar eens mensen die dat allemaal kunnen. Gelukkig voor ons praten engineers allemaal met elkaar en zijn onze werknemers heel enthousiast. Daardoor stappen veel mensen graag over naar ons als ze, bijvoorbeeld na een overname, niet meer zo tevreden zijn over hun werk.
Hoeveel uur werk je echt per week?
Ik zou het niet weten. Op maandag zorg ik voor mijn jongste dochter en werk ik nooit. Nou ja, ik doe wel even mijn mail op mijn telefoon, maar ik plan nooit afspraken in. Voor mijn gevoel werk ik nu minder dan voorheen, maar waarschijnlijk zal het netto hetzelfde zijn.
Wie mag er altijd bij je aankloppen?
Heel veel mensen. Iedereen die me ooit geholpen heeft. Ik vertrouw iedereen, tot het tegendeel bewezen is. Mijn deur staat altijd open voor klanten, maar ook voor distributeurs. Bijvoorbeeld voor Milfred Hart, voorheen van ETC.
Wat is je tip voor it-resellers die ook telecom willen doen?
Doe het! Voor veel resellers is het nog steeds: onbekend maakt onbemind. Dat is in ons voordeel, wij werken vaak voor it-resellers. Het omscholen van een engineer kost tijd, maar het maakt wel het verschil. Telefonie wordt een applicatie op het it-netwerk, daar ontkom je niet meer aan.
Welk werk hoop je nooit meer te hoeven doen?
Kopieermachines verkopen. Ik heb dat op mijn 23ste een half jaar gedaan en hoewel ik bakken met geld verdiende en een geweldige auto reed, ben ik daar gillend weggelopen. Het is echte ram-business, zonder lange termijnvisie. Als ik een machine verkocht had, moest ik me uit de voeten maken voordat de klant ontdekte waarvoor hij getekend had.
Hoe kan een klant jou irriteren?
Door oneerlijk te zijn, spelletjes te spelen. Wij zijn heel open tegen klanten. We vertellen ze eerlijk dat we niet de goedkoopste zijn omdat bij ons kwaliteit boven alles gaat. Die eerlijkheid verwacht ik ook terug.
Welke vraag hoopte je dat we niet gingen stellen?
Je mag mij elke vraag stellen, ik heb niets te verbergen. (Hij denkt even na.) Misschien hoe lang ik nog in de it denk te werken.
Hoe lang werk je nog in de it?
Een jaar of vijf. Daarna ga ik iets met sport doen. Ik zou sportleraar worden, maar scheurde mijn achillespees. Toen ben ik bij toeval in de it terechtgekomen. De laatste jaren denk ik er steeds vaker over om zakelijk iets met sport te gaan doen.