Het is niet goed gesteld met de loyaliteit van franchisenemers naar franchisegevers. Dit blijkt uit recent bekendgemaakte resultaten van een online onderzoek onder bijna 600 Nederlandse franchisenemers. Een van de manieren waarop de franchisegever de loyaliteit van franchisenemers kan vergroten, is de informatievoorziening en ondersteuning bij het nemen van strategische beslissingen verbeteren. Op dat vlak is er echter nog veel werk aan de winkel, zo toont het onderzoek aan. De juiste bedrijfssoftware en financiële software kunnen hierbij een grote rol spelen.
Ruim de helft van de ondervraagde franchisenemers beoordeelt de loyaliteit naar de franchisegever als laag. Daarbij blijkt ‘respect’ een belangrijke factor te zijn. De franchisenemer wil een zakelijke relatie die gekenmerkt wordt door onderlinge openheid. Hij wil goed geïnformeerd en ondersteund worden, vooral als het gaat om het nemen van strategische beslissingen. Een andere belangrijke factor is ‘leiderschap’. De franchisenemer verwacht van de franchisegever dat deze ‘hem op gepaste wijze bij de hand neemt’ en bij de totale bedrijfsactiviteiten ondersteunt. Vooral op het gebied van doorontwikkelen van de formule, marktkennis en marketing en promotie rekent hij op de inbreng van de franchisegever.
Opvallend daarbij is dat het onderzoek laat zien dat meer dan een kwart van de ondervraagden niet tevreden is over ondersteuning in de vorm van bedrijfssoftware. Ruim een derde is ontevreden over de ondersteuning bij de financiële administratie. Een kwart van de franchisegevers heeft geen goed inzicht in de eigen financiële situatie. En meer dan de helft ontbreekt het aan benchmarkinformatie om de prestaties te kunnen afzetten tegen die van collega’s, terwijl 80% daar behoefte aan heeft.
Door de inzet van bedrijfssoftware en financiële software zoals die van AccountView kunnen franchisegevers de gewenste strategische ondersteuning en informatievoorziening aan hun franchisenemers sterk verbeteren. AccountView biedt niet alleen op de franchisebusiness toegespitste software voor de bedrijfsadministratie op het hoofdkantoor, maar ook een gebruiksvriendelijke (online) financiële administratie voor franchisenemers. Daarbij is de integratie van logistieke processen en de koppeling met kassasystemen en bijvoorbeeld software voor verzekeringen en hypotheken mogelijk. Franchisegever, franchisenemer en hun accountant kunnen zelfs in één applicatie werken, waarbij iedereen gebruikmaakt van de functionaliteit die hij nodig heeft. Binnen deze omgeving kan de franchisegever snel en eenvoudig actuele en betrouwbare financiële, management- en benchmarkinformatie bieden aan zijn franchisenemers. Daarmee kunnen ze hun besluitvorming en hun bedrijfsvoering naar een hoger plan brengen.
Het online onderzoek naar de determinanten van franchiseloyaliteit werd in juni 2008 uitgevoerd door 121interaction, in opdracht van ABN AMRO Bank, Gibo Groep, AccountView, MKB Adviseurs, First Formula en AG Advocaten.