Met vestigingen in 26 landen expandeert Pixmania, sinds 2006 onder de vlag van Dixons, snel. Amazon.com is de grote concurrent, maar die is in nog slechts drie landen van Europa gevestigd. De open marktplaats en diensten voor derden, zoals Bouygues Telecom, bieden veel perspectief.
Volgens Ulric Jérome, Executive Director van Pixmania.com in Parijs, is zijn bedrijf de grootste partij in e-commerce in Europa, zeker waar het gaat om de handel in elektronica: "We zijn in 26 landen vertegenwoordigd en dat geldt voor geen enkele andere aanbieder in Europa." Pixmania behoort ook in Nederland tot de grote e-commerce partijen.
Pixmania noteerde in het laatste volle boekjaar, van 1 mei 2007 tot 30 april 2008 een omzet van 600 miljoen euro. De hele groep, Fotovista, kende een omzet van 730 miljoen euro, dus Pixmania levert daar een groot deel van. Een andere winkel is Pixmania Pro, een website voor de zakelijke markt die in 23 landen actief is. Dan telt de groep nog een online handel in fotoafdrukken, MyPix.com, actief in elf landen. De grootste Zweedse winkel in cultuurspullen Webhallen, in 2005 overgenomen door Fotovista, is goed voor zo’n 50 miljoen euro omzet. Jerome: "Pixmania haalt tweederde van de omzet in Frankrijk, en tweederde daarbuiten. Dus in Frankrijk zijn we onbedreigd marktleider, maar voor de andere landen vermelden we geen omzet."
Pixmania-oprichters Steve and Jean-Emile Rosenblum verkochten in april 2006 27 procent van de aandelen aan Dixons Store Group International in Engeland voor 266 miljoen euro. Jerome: "We hebben dat vooral gedaan vanwege vooral inkoop- en logistieke voordelen. Dixons heeft in 26 landen totaal 1.300 winkels, samen goed voor een kleine 12 miljard euro omzet. We kunnen tegen de laagste prijzen inkopen. Logistiek gezien kunnen we samenwerken in distributie en we konden in nieuwe categorieën uitbereiden met de hulp van Dixons, zoals in huishoudelijke apparatuur als vaatwasmachines en wasmachines. We maken van hun logistiek hiervoor gebruik in Engeland en Zweden."
Binnen een maand begint Pixmania ook met aanbod van dit witgoed in Frankrijk, maar los van Dixons die niet in Frankrijk is gevestigd. En in Nederland: "We zullen zien hoe het zich verder ontwikkelt. Maar we willen wel in de breedte expanderen."
Open marktplaats
Pixmania heeft in april 2008 de belangrijkste stap gezet met invoering van een ‘open marktplaats’ op e/merchant.com, een plek voor winkeltjes van derden. "Een omzetcijfers kan ik niet noemen, maar de bijdrage aan de omzet is nog gering daar het net begonnen is. Maar is zeer veel belovend."
Dit toont volgens Jerome de grote potentie van het nieuwe platform. Hij is er erg enthousiast over: "We zijn daardoor in een half jaar tijd uitgebreid met maar liefst 500.000 producten, waar we acht jaar nodig hadden om tot onze eigen 45.000 producten te komen. Ineens vormen we een warenhuis waar alles te koop is."
Dit lijkt sterk op wat Amazon heeft gedaan. Jerome: "We claimen niet de uitvinder te zijn van dit model. Inderdaad hebben Amazon en andere partijen dit eerder geïntroduceerd. Maar in Europa is het uniek daar we het in 26 landen aanbieden waar Amazon in drie landen aanwezig is."
Technisch gezien is de software om snel nieuwe winkels aan het platform te koppelen volgens Jerome superieur: "Dat is voordeel van later op de markt komen: je kunt betere software bouwen."
In Frankrijk slaat dit het meest aan. Babyartikelenwinkel Apache is een flinke klant. Grootste afnemer van deze diensten is echter Bouygues Telecom, een grote mobiele aanbieder. "Dat is een hele grote klant geworden. We doen alles in de orderafhandeling, van betalingen tot logistiek en ook de klantenservice."
Schaalvoordelen gaan hier zwaar tellen volgens Jerome.
Pixmania heeft ook binnen de Dixons groep de leiding genomen in e-commerce met optimalisering van het platform waar zusterbedrijven gebruik van kunnen maken. "Naar verwachting zal Dixons in januari 2009 overgaan op ons platform. Vervolgens komen Scandinavische landen van Dixons aan de beurt en successievelijk de rest."
Tegen amazon
De grootste concurrent? "Amazon, absoluut. Die is louter actief in Engeland, Duitsland en Frankrijk maar groot in die drie landen. Verder hebben we in alle landen lokale concurrenten, zoals in Nederland. Maar onze pan-Europese schaalvoordelen gaan steeds zwaarder wegen."
Pixmania heeft alles voor de 26 landenwinkels gecentraliseerd in Parijs: "Dat biedt enorme voordelen. Op de eerste plaats kunnen we dit doen omdat parijs aantrekkelijk genoeg is om gekwalificeerd buitenlands personeel te trekken. Dat komt graag in Parijs wonen. Hier worden 19 talen gesproken, je ziet vlaggetjes op elk bureau. Alle klantenservice doen we van hieruit en het is gunstig dat dichtbij de operations te hebben."
Ook logistiek is centralisatie te prefereren volgens Jerome: "We hebben alles in eigen hand hier. In de landen werken we met 27 lokale distributeurs die vaak hier producten komen halen. Zonder zo’n model kun je geen pan-Europees leider worden." Uitbesteding van logistiek aan DHL of TNT? "Nooit en te nimmer. De integrale beheersing van de hele keten is onze grote kracht. Daar gaan we steeds meer voordelen uit putten."
Voor de komende economische recessie etaleert de Pixmania-chef weinig vrees. Daarover meer in het novembernummer van Emerce magazine.