Veel ict'ers zijn verontwaardigd als ze moeten overwerken van de baas, maar de meeste werknemers doen het toch. Slechts een kleine groep neemt maatregelen.
Werkgevers moeten niet zomaar van hun werknemers verwachten dat ze overwerken, vindt menig ict'er. Dat blijkt uit de reacties op een artikel dat Computable eerder deze maand publiceerde.
De reacties op het artikel ‘ICT'er moet steeds vaker overwerken', zijn heftig. Lezers laten weten dat zij het niet normaal vinden wanneer ze moeten overwerken. Vooral het feit dat werkgevers het overwerk vanzelfsprekend zouden vinden, is veel ict'ers een doorn in het oog.
Zo heeft lezeres ‘Marcia' ontslag genomen, omdat ze zich stoorde aan de houding van haar baas. "Ik ben bij mijn vorige baas weggegaan, omdat hij gratis overwerken normaal vond", schrijft ze. De problemen werden veroorzaakt doordat Marcia meer tijd voor een project nodig had, dan ze vooraf had ingeschat. Volgens de werkneemster is dat nu eenmaal het risico dat werkgevers lopen. "Sommige werkgevers schuiven dat af op de programmeur en noemen het ‘de vrijheid om je eigen werkzaamheden te plannen'. Het komt er dan op neer dat je als werknemer werkt als een soort freelancer, maar als gewone loonslaaf wordt uitbetaald. Wel de stress, maar niet de cash."
Pure chantage
Ict'er Ronald Vermeij herkent dit probleem. Volgens hem is er in Marcia's situatie sprake van ‘pure chantage'. De werkgever schuift het probleem af op de werknemer om zo zelf buiten schot te blijven, aldus Vermeij, die dat volkomen onterecht vindt. Volgens deze lezer is overwerk de verantwoordelijkheid van het management. Er is bijvoorbeeld sprake van verkeerde inschatting, onrealistische denkbeelden of gebrekkige interne communicatie. "Uw gebrek aan planning is niet mijn motivatie voor buitencontractuele inspanningen", zegt Vermeij in zo'n geval.
Ook andere lezers vinden het vreemd dat werkgevers vinden dat personeelsleden gewoon moeten overwerken. Toch blijkt uit een poll van Computable dat menig ict'er geregeld overwerkt. Tijdens het schrijven van dit artikel hebben 317 lezers antwoord gegeven op de vraag ‘Werk jij meer uren dan er in je contract staat?'. Bijna zeventig procent van de reagerende lezers geeft aan dat dat het geval is. Iets meer dan dertig procent zegt af en toe over te werken, ‘als dat moet van de baas'. Elf procent werkt niet over doordat er sprake is van efficiënt werken. De rest heeft juist te weinig werk (vier procent). Slechts zes procent weigert over te werken.
Lezeres ‘Muriëll' behoort tot de laatste categorie. "Ik werk nu vier jaar in ICT en werk per week hooguit 2 uur over. Als ze me overwerk gaan verplichten zoek ik een andere baan." Het lijkt erop dat ze een van de weinige ict'ers is die zo stellig durven te zijn. Volgens reageerder Vermeij komt dat doordat ict-studenten niet leren wat hun rechten en plichten zijn. "Die weet je pas wanneer je in de ziektewet zit", stelt Vermeij. "Ik ben me er pas in gaan verdiepen tijdens mijn burnout."
Die Marcia…. Hoe kan je nou zo’n domme instelling hebben dat als jij een fout maakt (inschattingsfout qua benodigde uren) je dat het risico van de werkgever vindt? Dat is toch jouw eige domme schuld en dat wil je dan toch zo goed mogelijk oplossen?
Haar werkgever moet alleen maar blij zijn met haar ontslag.
Als je baas niet betaalt voor overuren is het per definitie een verkeerde werkgever. Als je keus hebt, stap dan gewoon op. Aan de andere kant moet je niet zeuren als er wel betaald overgewerkt moet worden. Een ICT’er is geen vakkenvuller bij AH, maar een deelnemer in een vaak creatief proces, met uren risico. De klant moet op tijd worden beleverd (intern of extern) en wij ICT’ers zijn daarvoor verantwoordelijk.
ICT is een business waar de output niet altijd aan een vast aantal uren hangt, het is geen produktie proces. Als je je niet daarop wenst in te stellen en je werrkgever te helpen de doelstellingen te realiseren, kun je echt beter wat anders gaan doen.
Overwerken is niet erg.De meter loopt gewoon door en zie het dan op m’n paycheck aan het einde van de maand dan heb ik er geen problemen mee.
Krijgt Marcia dan ook vrij voor de uren die ze minder gewerkt heeft als ze de benodigde tijd te ruim heeft ingeschat?
er wordt regelmatig misbruik van mij gemaakt.
ik herken veel in dit artikel.
ik zou morgen onbetaald moeten werken.
na het lezen van dit artikel heb ik meteen maatregelen getroffen en zal morgen niet werken.
na 7 jaar dit wel gedaan te hebben is voor mij de maat vol.
ik dacht bijna dat ik de enige was maar na het lezen van dit artikel blijkt het schering en inslag te zijn.
thanx voor dit artikel!!
@Mick
Geweldig, dat betekend dat je een werk-vrij weekend hebt. Hoe heeft je supervisor op je actie gereageerd?
Het lijkt er wel op dat nu alles over 1 kam geschoren wordt. Natuurlijk is het onterecht als er niets tegenover de te maken overuren staat, maar de beloning hoeft mijns inziens niet per se geldelijk te zijn. Er zijn ook bedrijven die een tijd-voor-tijd regeling hebben, waardoor je op momenten dat je moet overwerken tijd opspaart die je kan gebruiken als jij het zelf een keer nodig hebt. Dit kost je dan ook geen verlofuren.
Tevens is het ook compleet afhankelijk wat de aanleiding is van het moeten overwerken. Als je als ICT-er in de hogere kringen van de organisatie zit, en daar ook naar behoren voor wordt beloond ( salaris en secundair ), dan hoort daar ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Als je bijvoorbeeld een verkeerde inschatting maakt van de benodigde tijd, en daardoor in de problemen komt, dan is het mijns inziens niet meer dan billijk dat je meer werkt dan in je contract staat om zo toch de deadline te halen. Ten slotte heb jij (als professional / expert, want zo wordt je gezien) gezegd dat je het project binnen dit tijdsbestek zou kunnen doen.
Ik vind wel dat overwerk (verzocht door je meerdere, want er zijn mensen die meer werken puur uit passie en betrokkenheid) incidenteel moet blijven, zodra er structureel meer uren moeten worden gemaakt dan is het geen overwerk meer, maar een serieus tekort aan manuren of planningskwaliteiten.
Verder ben ik van mening dat ICT in het algemeen iets is wat niet vereningbaar is met een 9-tot-5 mentaliteit. Van hedendaagse informatiesystemen wordt verwacht dat deze 24/7 werken, en inherent daaraan is de dus mogelijke vraag om over te werken.
Zelf ben ik er uberhaupt heilig van overtuigd dat een ICT-er die daadwerkelijk passie voor zijn/haar werk heeft, tot heel erg veel bereid is voor zijn/haar ‘kindje’, en ook niet gaat lopen tutten over een keertje moeten overwerken.
Waarschijnlijk is deze reactie weer voer voor discussie an sich. Ik zou zeggen… kom maar op 🙂
Werk ze nog.
Cheers,
Chris
He Christiaan,
Kost veel tijd he, zo’n reactie plaatsen. Verhaal je dat op de klant of moet je ‘overwerken’ om de tijd in te halen ??
Vroeger was overwerken in de ICT de norm, waarvoor je dan ook vorstelijk werd beloond. Maar de jeugd van teugeswoordig wil natuurlijk wel een vorstelijk salaris, maar als er dan eens een uurtje extra inspanning nodig is, is het huilen geblazen.
Je moet het verhaal natuurlijk gewoon in twee-en splitsen. Zit je in de beheerstak van de organisatie dan heb je de reguliere shift 08:00 – 18:00 uur oid en changes, updates ed vallen buiten kantoortijd. Alleen in het geval van een calamiteit zou dan een extra inspanning geleverd moeten worden maar meestal valt ook dat binnen de waakdienst.
Het wordt anders als je projecten uit de klauw lopen. Meestal heeft het dat toch de oorzaak dat de klant sneller oplevering wenst dan jij gepland hebt. een normale planning is een optelsom van gemaakte afspraken met de nodige slack erop voor onvoorzien en vaak komt zo’n project wel goed.
Maar het project waar jij projectmatig hebt berekend om het zeg met 3 maanden te kunnen opleveren en de opdrachtgever dat binnen een maand of twee eist en dan de lat en de druk hoog legt. Ja dan hebt je een probleem die binnen het bedrijf politiek gevoelig ligt en dan vaak door b(h)aasje over in jouw nadeel worden beslecht. In zo’n geval is het moeilijk om stevig in je schoenen te blijven staan.
Hier wordt projectmatig werken geupgradet naar Hogeschool toveren en dan kom je echt jezelf altijd tegen , beter vroegtijdig hierop sturen en de consequenties nemen dan in een laat stadium een maagzweer of erger op te lopen….