HP-directeur Hans Daniels zegt dat zijn klanten kritisch, maar positief reageren op de overname van EDS. Ze beseffen dat de leverancier zich daarmee meer toelegt op het beheer van ict-omgevingen. “Maar er is altijd wel een discussie over het integreren van de twee bedrijven.”
Volgens algemeen directeur Hans Daniels van HP Nederland reageren bestaande klanten over het algemeen kritisch, maar positief op de overname van EDS. "EDS versterkt ons portfolio en vult onze competenties aan. Technologie en software zijn traditioneel de onderdelen waar HP sterk in is. Zij worden door de link met EDS nog beter toegankelijk", aldus Daniels.
"Zelfs onze traditioneelste klanten zien de transformatie waarbij we ons meer richten op het beheer van de totale ict-omgevingen", vertelt de topman. "Sinds mijn aantreden als directeur, drie jaar geleden, is de aard van de gesprekken met klanten sterk veranderd door ons veranderde portfolio. We zitten nu veel meer in het hart van de ict en worden vaker gevraagd voor het transformeren en zelfs overnemen van ict-omgevingen."
Kritisch
Daniels' klanten zijn wel kritisch over de integratie van EDS in HP. "Er is altijd wel een discussie over het integreren van de twee bedrijven", legt hij uit. "Ik praat vaak op bestuursniveau over dit soort grootschalige veranderingstrajecten en hoe we dit bij HP aanpakken. Drie jaar geleden was er al een grote reorganisatie en zes jaar geleden integreerden we Compaq in HP. Tussen Compaq en EDS zitten nog eens dertig kleinere overnames. Al die eigen ervaringen kunnen we nu beschikbaar stellen aan de markt." Ronduit negatieve reacties van klanten heeft Daniels niet vernomen.
Onafhankelijkheid
Klanten hoeven zich volgens Daniels geen zorgen te maken over de leveranciersonafhankelijkheid van de dienstendivisie van HP. "De ‘multi-vendor component' wordt door de overname alleen maar sterker. Als grootschalige ict-dienstverlener moeten we een zekere onafhankelijkheid hebben ten opzichte van de hardware. Door overnames en andere uitbestedingstrajecten hadden we die al. Onze klant Ericsson gebruikt bijvoorbeeld op essentiële plekken hardware van Sun", aldus de topman.
Overigens heeft de grootste wereldwijde klant van HP inmiddels wel zijn bedenkingen geuit bij de overname van EDS door HP. Volgens cio Ralph Szygenda van autofabrikant General Motors (GM) gaat eenderde van het ict-budget van zijn bedrijf door de overname ineens naar één enkele dienstverlener. Het zou gaan om een bedrag van 15 miljard dollar. De topman klaagt dat de mogelijkheid om leveranciers met elkaar te laten concurreren verdwijnt. De afgelopen tien jaar bespaarde dat de onderneming een kleine twaalf miljard dollar. Het is onbekend of er ook Nederlandse klanten zijn die twijfels hebben over de overname van EDS.
Citaat; “Overigens heeft de grootste wereldwijde klant van HP inmiddels wel zijn bedenkingen geuit bij de overname van EDS door HP. Volgens cio Ralph Szygenda van autofabrikant General Motors (GM)…”
He, he … , was GM niet ooit eigenaar van EDS?