Marktonderzoeksbureau IDC wijst de winnaars en verliezers aan van de kredietcrisis binnen de Nederlandse IT markt.
Als gevolg van de financiële crisis en de economische groeivertraging, verwacht IDC dat de verwachte groei in de West Europese IT-markt in 2009 met 1 tot 3 procent zal dalen. Voor Nederland resulteert dit in een verwachte groei van tussen de +1,3% en +3,3%. IDC verwacht dat de groei in Nederland aan de bovenkant van dit bereik zal uitkomen.
De gevolgen zullen het grootst zijn binnen hardware en project gerelateerde IT diensten en het minst in IT outsourcing. IT leveranciers moeten direct actie ondernemen om in lijn te komen met de veranderende vraag in de markt, maar er is meer nodig om als een winnaar uit de crisis te komen.
Herstel
IDC verwacht dat de IT-markt op termijn weer zal aantrekken. Eind 2009 kunnen de eerste positieve signalen waarneembaar zijn. Het daadwerkelijke herstel zal echter op zijn vroegst in 2010 plaatsvinden. Peter Vermeulen, Consulting Director Benelux: "Historisch gezien heeft elke crisis een grote invloed gehad op het concurrerentielandschap en resulteert het in nieuwe marktleiders binnen de IT branche. Innovatie, in tegenstelling tot kostenreductie, zal bepalen wie als winnaar uit deze crisis zal komen".
Hoe te overleven en als winnaar uit de crisis te komen?
IDC gelooft dat het essentieel is dat IT leveranciers zich niet alleen richten op de verwachte economische achteruitgang, maar ook zich voorbereiden op het herstel. Als IT-leveranciers als winnaar uit de bus willen komen, dan moeten zij de volgende stratgieen overwegen:
1. Anticipeer op een afnemende vraag. Een solide financiele basis is een voor de hand liggend startpunt voor ieder IT bedrijf dat wil groeien. Een solide financiele basis geeft een onderneming de kans om te groeien, innoveren en zich te onderscheiden wanneer de markt weer aantrekt. De kostenstructuur moet in lijn worden gebracht met de vraag uit de markt en de toenemende prijsdruk. Gezien het feit dat deze trend teweeggebracht wordt door de kredietkrisis, moeten IT leveranciers hun schulden onder controle zien te houden.
2. Haal de banden met uw klanten aan. In moeilijke tijden leer je wie je echte vrienden zijn. Dus u kunt maar beter goede vrienden zijn met uw meest belangrijke klanten. Zij zullen dit niet vergeten! Blijf hen voorzien van advies dat niet is gespecifeerd in contracten en help hen bij het vinden van kostenbesparingen.
3. Blijf u richten op oplossingen die leiden tot efficientere IT en bedrijfsprocessen. Als technologie inkopers van de eerste schrik bekomen zijn, zullen zij begrijpen dat het van groot belang is om de IT en bedrijfsprocessen te transformeren als zij succesvol willen concurreren na een economische crisis. Binnen de IT zal dit betekenen dat standaardisatie, consolidatie, virtualisatie en managed services populaire inversteringen zullen blijven. Voor bedrijfsprocessen betekent dit dat organisaties zullen uitkijken naar vaardigheden en technologische oplossingen om hun belangrijkste processen te transformeren.
4. Blijf investeren in nieuwe vaardigheden en technologieen. IDC ziet duidelijke aanwijzingen dat grote leveranciers overwegen de stekker te trekken uit nieuwe initiatieven die grote kansen bieden voor de lange termijn, maar die op korte termijn nog weinig opleveren. IDC gelooft dat bedrijven die blijven investeren op basis van een lange termijn visie, een kans hebben om de toekomstige IT markt te vormen en domineren. IDC heeft al eerder opgemerkt dat wij ons nog steeds bevinden in de "sweet spot" van de inzetten van innovaties die het Internet ons heeft gebracht. Bedrijven zullen geen tweede kans krijgen!
IDC is van mening dat de ontwikkelingen van open innovatie netwerken de sleutel is tot succes. Samenwerking met klanten en andere leveranciers is niet alleen een manier van kostenefficiente innovatie, maar vergroot ook de relevantie en acceptatie van innovatie.
Lees meer over de impact van de economische krisis op het gebied van technologie-uitgaven, koopgedrag en technologie leveranciers in "The Impact of the Credit Crunch on the Dutch Market".