TomTom heeft het afgelopen kwartaal een half miljoen minder navigatiekastjes verkocht. Wel lag de gemiddelde verkoopprijs van de apparaten hoger. De Nederlandse verkoper van navigatie-apparatuur behaalde in het derde kwartaal een winst van 58 miljoen euro, zes miljoen meer dan in het tweede kwartaal.
De winst was beter dan verwacht. Desondanks zijn de verwachtingen voor de rest van het jaar naar beneden bijgesteld. Toch denkt TomTom dat de vraag voor navigatieproducten blijft groeien in tijden van een afzwakkende economie.
Dit blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf dinsdag publiceerde.
De groei van navigatie-apparatuur zal wel afzwakken, zo voorspelt TomTom. In Europa hoopt het Nederlandse bedrijf dat de navigatiemarkt groeit naar achttien miljoen navigatieproducten tegenover de 20 miljoen stuks die eerder werden ingeschat. Voor de Noord-Amerikaanse markt worden dezelfde aantallen verwacht. TomTom hoopt in 2008 wereldwijd tussen de twaalf en dertien miljoen navigatiekastjes te verkopen.
Voor het hele boekjaar zet TomTom in op een omzet tussen de 1,75 miljard en 1,85 miljard euro. Dat is minder dan de jaaromzet die het bedrijf eerder voorspelde: tussen de 1,95 miljard en 2,15 miljard euro. In het derde kwartaal bedroeg de omzet 429 miljoen euro. Ter vergelijking, het tweede kwartaal was de omzet nog 453 miljoen euro.
Zijn er merken die het wel goed doen? Of is de markt TomTom zat?