Distributeur Alcadis voert dit kwartaal samen met wifi-leverancier Ruckus een inruilactie voor wireless-producten. Resellers die apparatuur van concurrenten inleveren krijgen korting op Ruckus-producten.
Wifi-leverancier Ruckus probeert marktaandeel te veroveren op de Benelux-markt. Nieuwste peil op de boog van het bedrijf is een inruilactie voor producten van zijn concurrenten. Resellers die werkende apparatuur van cocurrerende leveranciers inleveren kunnen tot 70 procent korting krijgen op de inkoopprijs van Ruckus-producten.
Resellers die willen meedoen aan de actie moeten eerst zilver partner van Ruckus worden. Dat kan volgens Juan Pol, account manager wireless switching bij Alcadis in twee weken tijd al geregeld zijn. "We willen eerst met partners om tafel zitten om ze de voordelen van de producten uit te leggen. Dan mogen ze een not for resale-kit kopen die ze kunnen gebruiken om de apparatuur te leren kennen en vervolgens worden ze partner."
Ruckus richt zich vooral op bedrijven waarvoor een wifi-netwerk geen bedrijfskritische applicatie is. "Mensen hebben thuis een access Point van 100 euro en begrijpen niet waarom ze in hun hotel niet met een paar van die access points toe kunnen. Veel leveranciers stoppen veel functionaliteit in hun producten die kleinere bedrijven helemaal niet nodig hebben en waarvoor ze ook niet willen betalen."
Volgens Pol is het voordeel van een Ruckus-netwerk dat er minder access points nodig zijn om hetzelfde resultaat te krijgen. "De meeste leveranciers werken met omni-antennes. Die sturen hun signaal alle kanten op waardoor ze veel ruis retour krijgen. Dat levert een vertraging op die storend is als je voice of video over het netwerk stuurt. Ruckus antennes maken punt tot punt verbindingen en zoeken heel snel een nieuwe weg als de snelste route geblokkeerd is."
Ruckus voert een agressieve marketingcampagne. De slogan van het bedrijf is "We make wireless suck less". Op de website van het bedrijf worden logo’s van verschillende concurrenten verpletterd door de ‘jonge hond’ Ruckus. Pol geeft toe dat dit niet gebruikelijk is in de it. "Iedereen gaat uit van zijn eigen kracht en laat anderen in zijn waarde. Ruckus heeft ervoor gekozen echt tegen gevestigde namen als Cisco en Trapeze aan te beuken."