Opslagmedialeverancier Imation heeft in het derde kwartaal een verlies geleden van 8,7 miljoen dollar. Vanwege de resultaten die tot nu toe dit boekjaar behaald zijn heeft Imation zijn vooruitzichten voor het hele jaar 2008 naar beneden bijgesteld.
Het verlies uit gewone bedrijfsvoering voor Imation bedroeg in het derde kwartaal 8,7 miljoen dollar. In het derde kwartaal van 2007 was er een winst uit gewone bedrijfsvoering van 16,3 miljoen. Het verlies in het derde kwartaal van dit jaar wordt volgens Imation veroorzaakt door reorganisatiekosten van 16,3 miljoen dollar. Zonder deze kosten zou de winst uit gewone bedrijfsvoering in het derde kwartaal van 2008 7,6 miljoen dollar zijn.
Imation boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 527,5 miljoen dollar. In het derde kwartaal van 2007 bedroeg de omzet 525,5 miljoen dollar.
CEO Frank Russomanno zegt dat de omzet en winst in het afgelopen kwartaal substantieel onder Imation´s verwachtingen lagen. "De vraag in verschillende marktsegmenten nam af. Eerst in de Verenigde Staten en Europa en later ook in Japan. De terugloop van consumentenuitgaven aan elektronica en optische media heeft een negatieve invloed gehad op Imation´s resultaten. Zo hebben sommige retailers aan het eind van het kwartaal orders voor producten op het gebied van consumentenelektronica geannuleerd omdat zij een minder goede decembermaand voorzagen. Deze situatie heeft bijgedragen aan verlies in het segment voor elektronische producten."
Doordat datacentra van verschillende grote banken en financiële instellingen de aankoop van tape uitstelden of annuleerden is de verkoop van producten met een hogere marge gedaald. "We verwachten dat de factoren die in het derde kwartaal van invloed waren op ons bedrijf, ook in het vierde kwartaal van 2008 van invloed zullen zijn. Als gevolg hiervan zal Imation de eerdere vooruitzichten voor 2008 niet kunnen waarmaken en zijn deze daarom bijgesteld", aldus Russomanno. "We vergelijken onszelf met bedrijven die ook beschikken over een merkenportefeuille en distributienetwerken in zowel de commerciële als de consumentenmarkt en concluderen dat onze strategie en doelstelling juist is. Deze passen we dus niet aan maar vanwege de moeilijke economische omstandigheden gaan we over tot kostenbesparing."