Het grote outsourcingscontract van Van Lanschot Bankiers staat niet op zichzelf. De bancaire sector is een van de voorlopers als het gaat om het uitbesteden van infrastructuurdiensten en applicatie-ontwikkeling. Dat stelt Quint Redwood Wellington, het adviesbureau dat deze transactie heeft begeleid.
Accenture gaat de komende zeven jaar applicatieontwikkeling en -beheer voor de bank doen; IBM gaat infrastructuurdiensten verlenen. Zo'n honderd ict'ers en honderd inhuurkrachten stappen over naar de ict-dienstverleners. De waarde van de contracten is voor beide leveranciers zo'n 100 miljoen euro over zeven jaar.
Hoewel het alweer enige tijd geleden is dat een bank een uitbestedingscontract sloot, staat de deal van Van Lanschot niet op zichzelf. Dat vinden Maurice Boon, managing partner, en Wijnand Kamerling, senior consultant van Quint Wellington Redwood.
Volgens de adviseurs was de banksector er in Nederland qua grootschalige outsourcing relatief vroeg bij. Bekendste voorbeeld is natuurlijk ABN Amro die eerst EDS (2002) en later (2005) met IBM, Accenture en een paar Indische partijen in zee ging. ING volgde daarna: deze bank besteedde in 2006 zijn werkplekbeheer uit aan Getronics Pinkroccade, KPN en Atos Origin, het testen aan LogicaCMG en delen van de applicatie-ontwikkeling aan Wipro.
Voorop lopen
Vooral op dit laatste gebied – uitbesteding van applicatie-ontwikkeling – loopt de bancaire wezen (opnieuw) voorop, vinden Boon en Kamerling. Zij wijzen op Rabobank dat deze activiteit in 2007 aan Ordina/Cognizant uitbesteedde. Ook Van Lanschot Bankiers heeft gekozen voor het buiten de deur laten ontwikkelen van applicaties. En net zoals bij ABN Amro, ING en Rabobank zal een groot deel van het ontwikkelwerk in lagelonenlanden plaatsvinden. Accenture onderzoekt de mogelijkheden om op termijn activiteiten over te brengen naar zijn ontwikkelcentra in India, laat een zegsvrouw weten. Medio 2009 lopen de meeste contracten met de inhuurkrachten, die Accenture heeft overgenomen, af. Dat is een goed moment om de offshore-kaart te spelen.
Ondanks dat sommige banken het infrastructurele it-deel beschouwen als een bedrijfskritisch proces dat qua uitvoering in huis hoort, heeft Van Lanschot ervoor gekozen ook dit deel uit te besteden. Daar waar bijvoorbeeld SNS en Rabobank ervoor kiezen dit deel onder eigen verantwoordelijkheid te houden, gaat IBM deze beheertaken voor Van Lanschot uiteindelijk vanuit haar datacentra in Brussel uitvoeren.
Co-sourcing
Van Lanschot heeft tot uitbesteding van een groot deel van de it besloten omdat het te veel moeite kost om de benodigde expertise, die voor de uitbestede activiteiten nodig is, op peil te houden. Wat achterblijft is een regieorganisatie en een afdeling informatiemanagement (geïncorporeerd in de 'business'). Quint heeft Van Lanschot geadviseerd met betrekking tot het ontwerp en de implementatie van de regieorganisatie. Kamerling: "In de uitvoering is Quint verantwoordelijk voor het 'supply management deel' – de aanbodkant – van de regierol. Van Lanschot richt zich meer op het 'demand management deel', de vraagkant."
Quint werkt op basis van resultaatverantwoordelijkheid en speelt een actieve co-sourcingsrol. Het adviesbureau zal gezamenlijk met de klant, gedurende een jaar, de regie-organisatie bemannen. Quint levert tevens coaching en organiseert trainingen. Daarna moet Van Lanschot de regie geheel zelf kunnen voeren.
Allemaal de handen omhoog die zaken hebben gedaan met Accenture, en ook nog tevreden zijn (en dan heb ik het niet over het management, maar over de mensen die weten waar het over gaat !)
Begrijpelijk dat Computable dit nieuws plaatst, maar laat ik de lezers verzekeren van het feit dat mooie wollige verhalen van de hun eigen eikel oppoetsende zogenaamde adviseurs absoluut niet de mening vertegenwoordigen van de medewerkers die hier het lijdend onderwerp van zijn.
Ach ja, van Lanschot zal wel blijven bestaan. Of, wat ook heel goed kan, van Lanschot heeft zich hiermee zodanig in de markt geplaatst dat het een hapklare brok ter overname is geworden (uiteraard ter verrijking van diegenen die zich weinig aantrekken van de waarde van het instituut van Lanschot).
Nou Kees, was jij een ex medewerker Accenture of werk je bij Van Lanschot en ben je niet blij?
Ik was de eerste, en kan het wel onderbouwen, bij veel van mijn klanten indertijd werd er “wollig” gesproken, maar uiteindelijk was het de TRUC om zo snel mogelijk de processen te verplaatsen naar bijvoorbeeld de Filipijnen of all places. Niet te vergelijken met India want daar hebben ze veelal de CMM processen wel op orde, soms iets te veel richt level 5..