Mede ingegeven door de kredietcrisis zijn bedrijven geneigd kosten te besparen. Bedrijven die nu een deel van hun bedrijfsactiviteiten vanwege kostenreductie uitbesteden aan een externe dienstverlener, verwachten dat zij die uitbesteding in 2009 gaan uitbreiden. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de ICT Barometer van Ernst & Young. Een zorgwekkend gegeven daarbij is dat volgens het onderzoek maar liefst 21 procent van de onderzochte organisaties geen controle uitvoert op de projecten die zij uitbesteden.
Het ICT Barometeronderzoek van Ernst & Young geeft inzicht in de huidige stand van zaken met betrekking tot de outsourcingsactiviteiten van bedrijven en is gebaseerd op de ervaringscijfers en inschattingen van 600 Nederlandse managers en professionals. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 26 procent van de ondervraagden verwacht dat op het terrein van beheer of onderhoud van software, de hoeveelheid uitbesteed werk zal toenemen, 67 procent verwacht hierin geen verandering. Wat betreft het betalingsverkeer verwacht 21 procent een toename en 76 procent schat in dat de hoeveelheid uitbestede activiteiten onveranderd blijft. Voor het beheer van de werkplek – desktop / laptop – wordt gerekend op een toename van de hoeveelheid uitbesteed werk van 22 procent terwijl 67 procent meent dat de hoeveelheid uitbesteed werk op dit gebied gelijk blijft.
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar liefst 21 procent van de organisaties geen controle uitvoert op de activiteiten die zij uitbesteden. Marc Welters, partner Ernst & Young, vindt dit ongelofelijk: ‘Ik vind het te gek voor woorden dat zo’n grote groep blijkbaar geen controle uitvoert op activiteiten die zij uit handen geeft. Deze bedrijven lopen hiermee onverantwoorde risico’s. Wie bewaakt dan nog of de projecten overeenkomstig hun verwachtingen en eisen uitgevoerd worden. Uit de harde cijfers – een op de drie uitbestede projecten eindigt in een geschil en twee op de tien ondernemingen maakt wel eens gebruik van de boeteclausule uit het contract met de outsourcepartij -, blijkt dat effectieve controlemechanismen van cruciaal belang zijn binnen het economisch verkeer. Om ten volle de voordelen van het uitbesteden te benutten, moet iedere organisatie de outsourcepartij constructief, maar kritisch blijven volgen.’
Dr. Désirée van Gorp, Director of Nyenrode Institute for Competition, onderschrijft de mening van Welters: ‘De wijze waarop samengewerkt en gecommuniceerd wordt met de uitbestedingspartij is van elementair belang voor het welslagen en het rendement van de outsourcingsactiviteiten. Controle op de geleverde diensten en evaluatie van de uitgevoerde werkzaamheden is hierbij essentieel.’ Dat controle en evaluatie nog vaak ontbreken, wijdt Van Gorp aan het feit dat managers vaak nog te veel vertrouwen op de contractuele afspraken die met de uitbestedingspartij gemaakt worden. Ze vergeten hierbij simpelweg dat ook deze activiteiten, net als in-huis uitgevoerde activiteiten, continu controle behoeven.’