De huidige spraakinfrastructuur van DSM is versnipperd. Daarom laat het chemieconcern Alcatel-Lucent een wereldwijd ip-spraaknetwerk aanleggen dat vestigingen aan elkaar koppelt.
Alcatel-Lucent vervangt de spraaksystemen van DSM door een wereldwijd ip-netwerk. Het heeft hiervoor een vierjarig contract met het chemieconcern gesloten. De huidige spraakinfrastructuur van de verschillende DSM-locaties blijkt uit talloze zelfstandig opererende systemen te bestaan, geleverd door meerdere, doorgaans lokale partijen. Omdat het beheer van die systemen wordt uitgevoerd door externe leveranciers zullen er geen mensen overgaan van DSM naar Alcatel-Lucent.
Een woordvoerder vertelt dat de huidige spraaksystemen onderling niet met elkaar zijn gekoppeld. "Het zijn zelfstandige systemen die elk hun koppeling hebben naar het publieke netwerk. Uitzondering is Zuid-Limburg. Daar bestaat wel een netwerk dat de Chemelot-site, het kantoor in Sittard, en het hoofdkantoor en enkele andere locaties met elkaar verbindt en als één geheel werkt."
Helpdesk
Om gebruikers van het nieuwe ip-netwerk te ondersteunen richt DSM een centrale helpdesk in. Deze eerstelijns-helpdesk voor telefonie wordt geïntegreerd met de eerstelijns-helpdesk voor de it-zaken. Gebruikers krijgen dan één contactpunt aangeboden. Deze helpdesk staat onder (resultaat)verantwoordelijkheid van DSM; het bedrijf huurt de helpdeskmedewerkers in.
Met de invoering van een gestandaardiseerde ip-netwerkoplossing tracht DSM de kosten van het interne telefoonverkeer terug te dringen. Ook wil het concern via gemeenschappelijke interfaces en functionaliteit ('unified communications') de interne en externe communicatiemogelijkheden verbeteren.