Alcatel-Lucent heeft een aparte divisie opgetuigd die het gebruik van radio frequency identification (rfid) onder consumenten stimuleert. Tikitag is een voorbeeld van de strategie waarbij het bedrijf met innovatieve start-ups de slechte bedrijfsresultaten probeert om te buigen.
Netwerk- en telecommunicatieleverancier Alcatel-Lucent begint in Antwerpen een divisie die zich toelegt op grotere schaal verkopen van rifd. Radio frequency identification (rfid) is een technologie waarbij je op korte afstand de gegevens van elektronische chips kunt uitlezen. Het wordt voornamelijk gebruikt in de transportsector en detailhandel, maar de chips zitten vaak ook in toegangspasjes en in het Nederlandse paspoort.
Het is de bedoeling dat Tikitag, zoals Alcatel-Lucent zijn nieuwe rfid-divisie noemt, het gebruik van de technologie in andere sectoren en onder consumenten gaat stimuleren. "Eigenlijk haalt ons bedrijf de rfid-technologie uit de logistieke sfeer en maken we er een consumententoepassing van", vertelt general manager Anthony Belpaire van Tikitag aan het Belgische Data News. Veel van de technieken die de divisie gebruikt, zijn ontwikkeld door Bell Labs. Dat is de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Alcatel-Lucent.