Alcatel-Lucent heeft een aparte spin-off opgetuigd dat het gebruik van radio frequency identification (rfid) onder consumenten stimuleert. Tikitag is een voorbeeld van de strategie waarbij het bedrijf met start-ups de creativiteit en innovatie stimuleert en zich in een beter daglicht wil plaatsen.
Netwerk- en telecommunicatieleverancier Alcatel-Lucent begint in Antwerpen een apart bedrijfje dat zich toelegt op de vercommercialisering van rifd. Radio frequency identification (rfid) is een technologie waarbij je op korte afstand de gegevens van elektronische chips kunt uitlezen. Het wordt voornamelijk gebruikt in de transportsector en detailhandel, maar de chips zitten vaak ook in toegangspasjes en in het Nederlandse paspoort.
Het is de bedoeling dat Tikitag, zoals Alcatel-Lucent zijn nieuwe spin-off noemt, het gebruik van de technologie in andere sectoren en onder consumenten gaat stimuleren. "Eigenlijk haalt ons bedrijf de rfid-technologie uit de logistieke sfeer en maken we er een consumententoepassing van", vertelt general manager Anthony Belpaire van Tikitag aan het Belgische Data News. Veel van de technieken die het bedrijfje gebruikt, zijn ontwikkeld door Bell Labs. Dat is de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Alcatel-Lucent.
Voorbeelden
Het nieuwe bedrijfje wil alledaagse objecten intelligent maken door ze van een rfid-tag te voorzien. Dat label kun je vervolgens via een usb-reader configureren, zodat er een bepaalde handeling aan wordt toegekend. Als voorbeeld noemt Belpaire een speelpop van Toy Story. Wanneer een kind de pop in de buurt houdt van een pc of mobiele telefoon met zo'n reader, opent direct de website van Toy Story op het beeldscherm.
Als ander voorbeeld noemt de general manager een skype-gesprek dat begint door een foto in de buurt van de reader te houden. Ook meer zakelijke toepassingen zijn mogelijk met de rfid. Zo kunnen verpleegkundigen via een tag onder het bed van een patiënt gemakkelijk doorgeven wie ze al hebben verzorgd.
Start-ups
Tikitag is een goed voorbeeld van de strategie van Alcatel-Lucent om innovatieve start-ups op te tuigen. De multinational hoopt op deze manier ongebruikte creativiteit een kans te bieden en zo in een beter daglicht te komen. Het concern, dat in 2006 ontstond uit een fusie tussen het Franse Alcatel en het Amerikaanse Lucent Technologies, komt geregeld in het nieuws in verband met de interne strijd tussen de fusiepartners. Bovendien boekt de onderneming al zes kwartalen op rij rode cijfers. In september 2008 volgde de Nederlander Ben Verwaayen Pat Russo op als algemeen directeur.