Business Application Services (BAS) zet het MotivatieSpel in om sollicitanten over de streep te trekken. Het voormalig Getronics PinkRoccade-onderdeel, dat overgenomen is door CapGemini, is nog steeds dringend op zoek naar zo'n 150 mensen en gooit de werving over een andere boeg.
Personeelsmedewerkers van BAS verdiepen zich tegenwoordig via een kaartspel in de wensen van hun sollicitanten. Het motivatiespel gaat niet over het CV van de kandidaat, maar richt zich op zijn of haar drijfveren.
"Het is moeilijk om goede mensen te vinden in de ict-branche, de markt is overspannen", zegt Wim Hovens, recruitmentmanager bij BAS. "Wij hebben onszelf afgevraagd hoe wij onze organisatie beter aan een kandidaat kunnen verkopen. Met het MotivatieSpel gaan we uit van een persoonlijke benadering."
Het MotivatieSpel moet interviewers helpen snel de diepte in te gaan met kandidaten en ze te verrassen door de manier waarop ze dat doen. Het spel bestaat uit 50 kaarten met een beschrijving van de behoeften die iemand kan hebben op zowel organisatie- als functieniveau. In verschillende spelvormen kunnen interviewer en kandidaat een duidelijk beeld krijgen van wat de kandidaat precies wil.
Het hoofddoel van het spel is om mensen aan te nemen op de juiste motivatie en competenties. Dit is niet nieuw, want dat wil iedere recruiter. Toch voegt Het MotivatieSpel een aantal elementen toe. "Het spel haalt kandidaten een beetje los van wat sociaal wenselijk is. Ze gaan meer in op wat hen echt motiveert en niet zozeer wat precies aansluit bij de functie. En dat is precies de bedoeling", aldus Bas Bredenoord, de bedenker van het spel en partner bij HR-adviesbureau Tancredo.
Joker
Hovens: "Via het MotivatieSpel verdiepen we ons in de drijfveren van de kandidaat. Wat vindt hij belangrijk? Als je goed weet wat een kandidaat wil, kun je beter bepalen of de persoon binnen je organisatie past en of jij hem kunt bieden waarnaar hij op zoek is. Hierdoor krijg je een ander soort gesprek. In een traditioneel gesprek loop je het CV door en vraag je waarom iemand bij jou wil werken."
Zoals ieder spel heeft ook Het MotivatieSpel een ‘joker'. Als datgene, waaraan de kandidaat veel waarde hecht in zijn werk, niet op de kaarten staat aangegeven, kan hij dit zelf aanvullen. De ‘dealbreaker' is de kaart waarom het allemaal draait. Hiermee geeft de kandidaat aan wat voor hem het allerbelangrijkste is. Sluiten zijn persoonlijke wensen aan bij hetgeen BAS te bieden heeft?
Als dit zo is, wordt de kandidaat uitgenodigd voor een tweede gesprek. Maar ook als de klik er niet is, geeft het spel een meerwaarde, vindt Hovens. "Als wij kandidaten afwijzen, helpt het spel ons daar ook in. Wij kunnen veel beter onderbouwen waarom iemand niet bij BAS past. Voor kandidaten is dit heel helder, waardoor zij nog steeds een prettig gevoel overhouden aan de sollicitatie."
"Ik geloof hier heilig in", vertelt Hovens. "De reacties vanuit de kandidaten en recruiters zijn ook heel positief. We zijn er in oktober mee van start te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat het Motivatiespel een goede bijdrage gaat leveren in het realiseren van onze groeidoelstellingen."
Komt op mij toch meer over als verkapte psychologische/assesment-test. Waar anderen lokken met een dagje pretpark voor hele gezin (plus ‘kennismakingsgesprekje’) zie ik ’n BAS nog niet als unique sellingpoint of trekkertje.
Let’s face it; kandidaten komen niet voor een goed gevoel overhouden aan een sollicitatie.
Als je vanuit werving minder denkt vanuit de organisatie en meer vanuit de kandidaat en werkelijk oprecht interesse hebt in zijn kunnen en willen dan kom je er zonder spel ook wel achter.
Vraag gewoon naast wat iemand gedaan heeft en wat de kandidaat kan ook wie zhij is en wat zhij wil.