Nokia is nog op zoek naar een koper voor zijn security-producten. De telecomproducent doet die van de hand om zich meer te concentreren op de telecombedrijven aan wie het levert. Daarmee stapt Nokia dus weg van de zakelijke eindgebruikersmarkt.
Nokia is er nog niet uit met de onbekende investeringsfirma waarmee het onderhandelt over de verkoop van zijn divisie voor security-producten. Het telecombedrijf liet eind september weten dat het "zijn strategie voor security appliances vernieuwt" en dat het al in onderhandeling was met een investeerder voor overname van die tak. Dat heeft echter nog geen verkoop opgeleverd. De nieuwe strategie komt dus neer op het afstoten van zowel verkoop als productie van die producten.
Daarnaast stopt Nokia ook met zijn synchronisatiesoftware voor zakelijk gebruik. Die Intellisync-software voor 'business mobility' krijgt ook een vernieuwde strategie. Nokia stelt die voortaan alleen ter beschikking aan telecomaanbieders (carriers). De verkoop daarvan gebeurt voortaan indirect via telecomoperators, system integrators en andere kanalen.
Consument gaat voor
Nokia verklaart zich meer te richten op apparaten en diensten voor consumenten. Daarbij haalt het de banden aan met ict-leveranciers als Microsoft, IBM en Cisco. Veel van die bedrijven bieden eigen synchronisatiemiddelen en beheerpakketten, voor onder meer e-mail, agenda's en contactlijsten. Verder heeft Nokia begin deze maand het Canadese bedrijf Oz Communications overgenomen, dat smartphone-applicaties voor consumenten maakt waaronder verbindingssoftware voor im (instant messaging).
Zakelijke gebruikers van Nokia's Intellisync zien hun product in de komende twee jaar uitgefaseerd worden. Volgens onderzoeksbureau Gartner is dat maar een klein aantal bedrijven. Gartner noemt Sybase als één van de weinige overgebleven leveranciers van multiplatformsoftware voor draadloze e-mail en beheer. Dat bedrijf kan hier dus profijt uit trekken.
Groeiende concurrentie
De security-producten van Nokia hadden volgens onderzoeksbureau in toenemende mate te lijden van concurrentie door Check Point Software. Die softwareleverancier is ook een partner van Nokia en levert sinds kort appliances onder eigen naam. Dat zijn nu nog slechts enkele modellen, maar de verwachting is dat dit flink wordt uitgebreid.
Gartner vindt de voorgenomen verkoop van Nokia's divisie hiervoor een goede stap voor het bedrijf zelf, maar niet voor diens klanten en resellers. Die staan straks enigszins in de kou, oordeelt Gartner. Bestaande klanten moeten echter niet de vernieuwing van hun supportcontracten uitstellen, adviseert het onderzoeksbureau. Op de korte termijn zijn er toch geen grote veranderingen te verwachten, meent Gartner. Voor resellers voorspelt de marktonderzoeker dat die niet zullen meegaan met de te verkopen divisie, maar zullen overstappen, bijvoorbeeld naar Check Point.