De omzet van Sony Ericsson is met tien procent gedaald naar 2,8 miljard euro tegenover 3,1 miljard euro een jaar eerder. Sony Ericsson verkocht tweehonderdduizend minder telefoons vergeleken met dezelfde periode in 2007.
Het tweede kwartaal dit jaar wist de gsm-fabrikant 24,4 miljoen toestellen te slijten. Het derde kwartaal werden er 25,7 miljoen mobiele apparaten verkocht. Het aantal verkochte toestellen daalde hiermee niet, maar de gemiddelde verkoopprijs zakte van 120 naar 109 euro. Dit is het gevolg van de concurrentiestrijd op de markt van mobiele telefoons.
Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die de Japans-Zweedse fabrikant maandag publiceerde.
Sony Ericsson leed in het derde kwartaal een nettoverlies van 25 miljoen euro. De nettowinst daalde met 28 procent.
Carl-Henric Svanberg, CEO van Ericsson, geeft aan vertrouwen te hebben in de toekomst: "Onze consumenten zijn vaak financieel sterk." Hoewel hij niet nalaat te zeggen moeilijk in te kunnen schatten wat er gaat gebeuren in deze ‘roerige economische tijden’. "Onze financiële positie is gezond, maar we blijven het kostenplaatje aanpassen. Voor 2009 verwachten we een vlakke markt", aldus Svanberg.
Wereldwijd was er een groei van 13 procent met een goede ontwikkeling in alle regio’s behalve West-Europa. De verkoop in West-Europa daalde met zes procent in vergelijking met vorig jaar.
Eerder kondigde de gsm-fabrikant tweeduizend gedwongen ontslagen aan, zeventien procent van het personeelsbestand.