Voor veel bedrijven is het een moeilijk vraagstuk: gaan we onze ICT uitbesteden of niet? Voor de ontwikkeling van de ICT-sector in Nederland zou het in ieder geval wel goed zijn. Uit onderzoek* blijkt dat systeembeheerders namelijk nu nog de meeste tijd besteden aan het in stand houden van het bestaande ICT-systeem en het oplossen van alledaagse problemen. En dat, terwijl in de ICT-branche juist de focus op innovatie zou moeten liggen. Het inschakelen van een externe partij kan dit bevorderen.
‘Ja maar’, hoor ik u denken. ‘Ik kan toch ook ad hoc een expert inschakelen als op een bepaald moment kennis ontbreekt binnen de organisatie?’ Natuurlijk kan dat, maar het is niet de meest kosteneffectieve oplossing. Het op stel en sprong inhuren van kennis is kostbaar. Het maakt het ICT-beheer slecht budgetteerbaar en daarmee een onzekere kostenpost.
Daarnaast belemmert het de onderneming in de flexibiliteit. Het blijkt dat in geval van een ICT-storing, de eigen systeembeheerder dit meestal niet binnen twee dagen kan herstellen. In dit digitale tijdperk heeft dat grote gevolgen. Het berokkent een partij niet alleen financiële schade, maar het is ook een deuk in het imago van de onderneming als klanten niet efficiënt geholpen kunnen worden.
Het is echter ook weer niet zo dat een onderneming dan maar gelijk alle regie uit handen moet geven. Applicatiebeheer vergt specifieke kennis van een bepaalde sector. Dit kan een bedrijf vaak beter zelf doen. Het technische ICT-beheer daarentegen kan beter door een ICT-dienstverlener opgepakt worden. Zo houdt de systeembeheerder meer tijd over voor innovatie, wat de baan ook leuker maakt. Op deze manier kan ICT als een strategisch middel ingezet worden in de bedrijfsvoering. Dit scheelt de systeembeheerder in ieder geval dagelijks het spreekwoordelijke brandjes blussen.
Jack Rijks, Sales Manager bij AAC Cosmos
* Onderzoek van AAC Cosmos onder ICT-managers van 165 middelgrote zakelijke dienstverleners