Oktober, de bladeren vallen van de bomen en er zijn veel congressen over it-management. Maar op de werkvloer wordt vooral gesproken over de gevolgen voor ons bedrijf van de financiële crisis waarin de wereld zich momenteel bevindt.
Oktober is ook de maand van de begrotingen van 2009. En de meeste it-managers hebben deze al in grote lijnen uitgezet. Vele bedrijven hebben (applicatie) consolidatie, implementatie of verdere professionalisering van de erp-systemen, virtualisatie en/of outsourcing op de planning voor de komende jaren.
Maar gaan deze plannen door of gaan ze de ijskast in?
Door de crisis worden we genoodzaakt te snijden in het budget en geplande investeringen zullen worden uitgesteld. Er moeten dus keuze worden gemaakt tussen innovatie of optimalisatie van hetgeen wat operationeel is.
Welke keuze is wijsheid?
Een groot aantal collega's zal zeggen dat er geïnvesteerd moet worden in innovatie in ict. Deze moet direct een bijdrage leveren voor de business, in het behalen van concurrentievoordeel. Ik ben het hier niet mee eens.
Mijn keuze in deze financieel zware tijden is "Operational Excellence". In mijn ogen is het verder professionaliseren van de dienstverlening op dit moment veel belangrijker dan investeren in innovatie. Om te overleven moet je immers de kwaliteit leveren die de klant verwacht en liever zelfs meer dan dat. Om klanten te houden moeten ze zo tevreden zijn dat ze gebruik blijven maken van je diensten.
Ik pleit dus voor investeringen in Tooling (die een bijdrage levert aan Operations Management) en het behalen van het bijvoorbeeld een ISO certificaat.