De handel in internetdiensten en software levert de Finse telecomgigant Nokia 140 miljoen euro omzet op. De omzet uit verkoop van mobiele telefoons daalde met zeven procent.
Internetdiensten en software worden voor telefoonreus Nokia steeds belangrijker. Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die de Finnen publiceerden. De afdeling Services and software, waar bijvoorbeeld Nokia Maps en mobiele advertentiediensten onder vallen, boekte in de drie maanden tot oktober een bruto omzet van 140 miljoen euro. Daar blijft netto 115 miljoen van over. Drie maanden geleden zette de afdeling 119 miljoen euro om.
Nokia treft verscheidene voorbereidingen om in de komende kwartalen meer te verdienen met digitale diensten en software. De afdeling Business Mobility werd opgeheven, iets wat veel klanten overigens niet in dank afnemen. De medewerkers worden verspreid over de teams die aan consumentensoftware voor mobiel internet werken.
Omzet
In de kwartaalcijfers doet Nokia uit de doeken dat het zijn beveiligingstoepassingen aan investeerders gaat verkopen. Het bedrijf investeert verder in consumentendiensten. Het nam chatbedrijf Oz over en voegde mobiele synchronisatiefuncties aan portaalsite Ovi.com.
In de drie maanden tot juli 2008 realiseerde de telefoonfabrikant 0,9 procent van zijn omzet. Nu is dat 1,1 procent. Het telecomconcern zette in het afgelopen kwartaal voor 12,2 miljard euro om. Dat is een daling van vijf procent in een jaar en vijf procent in het kwartaal. Kaartenmaker Navteq, onderdeel van Nokia, realiseerde een omzet van 156 miljoen euro. De omzet uit verkoop van mobiele telefoons daalde met zeven procent tot 8,6 miljard euro. De nettowinst kwam met 1,1 miljard euro bijna dertig procent lager uit dan vorig jaar.