Automatiseerders letten op kwaliteit en hebben doorzettingsvermogen, aldus onderzoekers. Ze kunnen alleen niet zo goed organiseren.
De meeste ict'ers vinden zichzelf praktisch en resultaatgericht. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van Computable.
Andere vaardigheden die automatiseerders zichzelf vaak toedichten, zijn kwaliteitsbewustheid, doorzettingsvermogen en volharding.
Toch zijn er ook capaciteiten waaraan de ict'er nog wel zou willen werken. Zo wil ruim de helft van de deelnemers aan Computables onderzoek zichzelf beter leren presenteren. Ook wil een groot deel van de ondervraagden zich ontwikkelen op het gebied van tact en sensitief gedrag. Ook blijkt de ict'er nogal eens chaotisch: plannen en organiseren staat op de derde plek in het rijtje van te verbeteren vaardigheden.
Deze onderzoeksresultaten zijn onderdeel van een groot onderzoek dat Computable hield onder 3319 ict'ers. Van alle respondenten is 93 procent een man. Het overgrote deel is werkzaam: 93 procent van de ondervraagden heeft een baan.
Zo wil ruim de helft van de deelnemers aan Computables onderzoek zichzelf beter leren presenteren….. een groot deel van de ondervraagden zich ontwikkelen op het gebied van tact en sensitief gedrag….plannen en organiseren staat op de derde plek in het rijtje.
Hmmmmmm… Waarom staat het derde punt uit het onderzoek in de titel alsof dat de belangrijkste uitkomst van het onderzoek is?
bij Eriks reactie wil ik nog toevoegen :
die subkop (eerste vet gedrukte alinea) lijkt ook misleidend. Uit het artikel blijkt dat ICTers bepaalde eigenschappen zichzelf toedichten. Voor onderzoek lijkt het me ook nuttig of men buiten de vakgroep ook zo over ICTers denkt.
Ook zou enige nuance in het onderzoek nuttig zijn. Voor projectleiders, managers en consultants is organiseren en plannen evident. Voor een programmeur, tester of helpdesk minder van toepassing.
Hoezo moet een programmeur zijn eigen werk niet organiseren? Tijd is bij de meeste projecten een van de belangrijkste requirements. Als je je werk niet vooraf organiseert, zul je achteraf zien dat je meestal meer tijd hebt besteed dan werkelijk nodig was voor het benodigde resultaat. Alleen als je vooraf bepaalt wat je echt moet doen kun je er voor zorgen dat je dingen die niet bijdragen aan het resultaat niet doet en zo de tijdbesteding optimaliseren. Zonder zelforganisatie besteed je meestal meer tijd en dat kost het project dus meer tijd dan nodig is.
Uit eigen ervaring als project coach bij meer dan 100 projecten kan ik melden dat door voor te denken een besparing van 30% goed haalbaar is, waardoor mensen dus ruim 40% productiever worden. Ik vind de titel dus wel degelijk erg relevant.
Dit lijkt mij de kwaliteiten en eigenschappen die ze een Asperger ook toekennen.
Het is goed om te zien dat ICT-ers zich bewust zijn van de waarde van kwalitatieve competenties. Het onderscheid op vakinhoudelijke competenties wordt kleiner. De waarde van de ICT-er en ook bij andere expertise groepen zoals accountants, juristen en engineers, wordt steeds meer bepaald door hoe de kennis wordt ingezet in het project voor de klant. Daarom worden competenties die samenwerking bevorderen en de klantvraag beter beantwoorden steeds belangrijker. In ProjectQ? meten we dit periodiek voor opdrachtgevers en uitvoerders. De correlatie tussen resultaat van een project en de kwalitatieve waardering van competenties beloopt meer dan 90%. De vakinhoudelijke kennis speelt veel minder een rol, omdat die bij veel aanbieders al op een goed tot zeer goed niveau ligt. Pas als de vakinhoudelijke kennis (op de schaal 1 tot 10)onder het niveau 7 daalt in de waardering van de klant, dan prevaleert de vakinhoud boven de kwalitatieve aspecten. Vanaf niveau 7,5 spelen de vakinhoudelijke competenties geen onderscheidende rol meer.
Klantkwadraat BV, Zeist. ProjectQ: Project Quality Assessments
Op de derde plaats zegt mij weinig, wat voor percentage hoort daarbij. De algemeenheid van het artikel speelt de discussie ook parten, wat wil de ICT-er beter organiseren; de werkstroom, de veelheid aan activiteiten, de spullen op zijn bureau, het ontwerp van de software, het testen van de resultaten? Ik weet het niet. Kom op Computable, bij genoeg gebrek aan informatie heeft iedereen gelijk. Dat lijkt me niet de bedoeling. Geef dus a.u.b. meer informatie, dat leidt tot betere conclusies en de juiste discussies.
Dit artikel spreekt vanuit het perspectief; techniek. . ICT staat voor informatie, communicatie en technologie. Vanuit het perspectief Outsourcing komt hier nog Governance bij. Bij elkaar opgeteld noemen ze dit geloof ik Service Delivery van ICT (lees: beheer van de werkplek).
Joehoe, ik denk dat Service Delivery wel even iets meer is dan beheer van de werkplek…