Avaya benoemt Melvin Harmsen (37) tot manager van het Channel Team van Avaya Nederland. Zijn voorganger Richard van den Oudenalder zit inmiddels ziek thuis.
In zijn nieuwe functie is Harmsen commercieel eindverantwoordelijk voor de indirecte sales in Nederland en de ondersteuning van het kanaal. De afgelopen drie jaar was Harmsen manager van het key account salesteam van Avaya Nederland. Dit team bedient de top 50 van Nederlandse Avaya-accounts, zowel direct als in samenwerking met businesspartners.
Diverse bronnen uit het kanaal melden dan Richard van den Oudenalder, channel director van Avaya Nederland, ziek thuis zit. Van den Oudenalder was per 1 juni 2007 de channelbaas van Avaya Nederland. Hij verving Jaco Pesschier, voormalig channel director en salesmanager voor de business partners bij Avaya, die maanden ziek thuis was. Pesschier trad daarna in dienst bij HIG Telecommunicatie.
Volgens Patrick Louwe, directeur van SIT Group en partner van Avaya, hebben de nieuwe ontwikkelingen bij Avaya Nederland te maken met een grotere focus op de indirecte verkoop. "Per 1 oktober heeft Avaya een nieuw beleid waarbij meer indirect verkocht moet worden. Het is vanaf nu verboden om direct klanten te werven. Dat mag alleen na toestemming van het Avaya EMEA management. En dat geeft daarvoor niet zo snel toestemming. De directe klanten worden overgebracht naar channel partners. Ook de services moeten meer indirect. Overigens heeft Avaya Nederland al een indirect aanpak, maar dat zal nog groter worden. In Duitsland is dat nog niet het geval, daar verkoopt Avaya, eigenlijk het oude Tenovis, voor 800 miljoen euro direct. Dat moet meer indirect worden en daar willen wij op inspelen door een kantoor in Duitsland te openen. Avaya wil dat in Duitsland minimaal 100 miljoen euro indirect wordt verkocht."
Eerder zei Thuur Tonnaer, directeur van Westcon Benelux, meer zaken te gaan doen met Avaya doordat het bedrijf een meer indirecte koers gaat varen.