De bescherming van vertrouwelijke gegevens op pda's, laptops en geheugensticks wordt steeds belangrijker. Analisten van Gartner verwachten dat de markt dit jaar verdubbelt. Desondanks ligt nog regelmatig vertrouwelijke informatie op straat.
Dit jaar verdubbelt de markt voor gegevensbescherming op mobiele apparaten als pda's, laptops en geheugensticks. Dat verwachten analisten van Gartner, die een marktanalyse uitvoerden. De afgelopen jaren groeide de vraag naar zulke producten ook al als kool. In 2007 bedroeg de groei ruim 41 procent en verkochten de verschillende leveranciers gezamenlijk ter waarde van 611 miljoen dollar.
Leveranciers
Er bestaan veel kleine onafhankelijke leveranciers van software voor mobiele gegevensbescherming. Sommigen daarvan zijn al 25 jaar actief. De laatste jaren vond een consolidatieslag plaats, waarbij kleine aanbieders werden opgekocht door marktpartijen met een breder beveiligingsassortiment, zoals McAfee en Check Point. De Gartner-onderzoekers noemen ook Utimaco en GuardianEdge als vooruitstrevendste leveranciers van mobiele gegevensbescherming.
De meeste aanbieders begonnen al jaren geleden met het via encryptie beschermen van harde schijven en lokale bestanden op computers. Inmiddels bieden ze ook oplossingen voor bijvoorbeeld het beheer van externe apparaten en de gebruikersrechten ervan.
Beveiligingsmaatregelen die zijn ingebed in besturingssystemen of in de hardware, zijn volgens de analisten onvolledig. Hierdoor blijft er de komende jaren voldoende ruimte voor onafhankelijke aanbieders en hun toepassingen voor beheer binnen verschillende omgevingen, zoals laptop en pda.
Privacy en aansprakelijkheid
De aandacht voor gegevensbescherming is de afgelopen jaren vooral toegenomen door striktere regelgeving voor privacy en aansprakelijkheid. Zo zijn in de Verenigde Staten veel bedrijven inmiddels verplicht om iedereen te informeren, zodra sprake is van (vermoeden van) misbruik of verlies van informatie die herleidbaar is naar individuen. In veel landen kunnen er flinke boetes voor worden opgelegd. Zelfs als verloren gegevens niet daadwerkelijk zijn misbruikt, leidt het tot wantrouwen in de markt en grote maatschappelijke opschudding.
Desondanks gaat het regelmatig fout. Afgelopen maand werd bekend dat bij telecomaanbieder T-Mobile Deutschland de klantgegevens van 17 miljoen klanten zijn gestolen. Dat gebeurde in het voorjaar van 2006 en werd ruim twee jaar stilgezwegen. Volgens de krant Der Spiegel zijn de miljoenen persoonsgegevens wel aangeboden op de zwarte markt, maar nooit afgenomen.
Vertrouwelijk
Europees koploper in het verliezen van vertrouwelijke gegevens is de Britse belastingdienst HMRC. Die organisaties verloor zeven keer in korte tijd verschillende opslagmedia met persoonlijke gegevens. Zo raakte in september 2007 een datatape met daarop namen, adressen, geboortedata, sofinummers en pensioengegevens van 6548 personen zoek.
Twee maanden later verloor de dienst twee cd's met gegevens van de kinderbijslagadministratie. Het ging om de gegevens van circa 25 miljoen personen in ruim zeven miljoen huishoudens.