Google en Yahoo zijn in onderhandeling met het Amerikaanse ministerie van Justititie over de samenwerking op het gebied van zoekreclame. De partijen spreken over de bezwaren die het ministerie heeft tegen de deal.
In de schikkinggesprekken met de overheid, stelden Google en Yahoo onder meer een maximum voor bij aan het aantal Google-advertenties dat Yahoo kan gebruiken. Beide organisaties zijn bereid om concessies te doen.
De onderhandelingen zijn in een vroeg stadium. Het is nog niet zeker of de bezwaren van het ministerie voor alle partijen naar tevredenheid worden opgelost. Dat laten advocaten die zich bezig houden met de zaak weten aan The Wall Street Journal.
Het ministerie van Justitie heeft het voorstel nog steeds in behandeling. Een definitieve uitspraak of de samenwerking wordt goedgekeurd is er nog niet.
Kritiek
De omstreden deal werd eerder bekritiseerd door concurrent Microsoft. Met de samenwerking zouden Yahoo en Google samen meer dan 80 procent van de zoekmarkt in hanen krijgen. Ook adverteerders en uitgevers behoren tot de tegenstanders. De ANA maakte in een brief aan de adjunct-procureur-generaal van het Amerikaanse ministerie van Justitie bezwaar tegen een eventuele samenwerking van Google en Yahoo op dit gebied: de deal zou voor prijsverhoging zorgen en de concurrentie op de markt verminderen.
Yahoo en Google hebben de samenwerking al uitgesteld. Volgens eigen zeggen om het Amerikaanse ministerie van Justitie meer tijd geven om de deal te behandelen. Er waren plannen om te beginnen met de verkoop van advertenties naast de zoekresultaten van Yahoo in oktober. Volgens het internetbedrijf zal de samenwerking met Google hierin een impuls geven aan de jaarlijkse inkomsten met maar liefst 800 miljoen dollar.
Bron foto: dannysullivan (CC)