Philips investeert komende maanden 230 miljoen euro in een kostenbesparingsprogramma. Het bedrijf wil daarmee in een verslechterende economische markt toch zijn winstdoelstellingen halen.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Philips zojuist publiceerde.
Het bedrijf zegt de marktontwikkelingen scherp in de gaten te houden maar al te anticiperen op dalende verkopen met een herstructurering. De kostenbesparingen raken alle gelederen van het bedrijf. Of er ontslagen vallen, is niet bekend.
Philips zegt dat de plannen al langer in de kast lagen, maar dat de huidige macro-economische omstandigheden tot versnelde executie dwingen. Behalve het eigen kostenpeil wordt ook de efficiëntie van relaties met toeleveranciers onder de loep genomen.
In de drie maanden tot eind september boekte Philips een winst van 357 miljoen euro, iets meer dan analisten verwachtten. De nettowinst is deels toe te schrijven aan de verkopen van Philips’ laatste aandelen in chipmaker TSMC.
De omzet kwam afgelopen kwartaal 2 procent lager uit op 6,3 miljard euro. De divisies Healthcare en Lighting zagen de omzet met respectievelijk 5 en 6 procent groeien. De verkopen bij Consumer Lifestyle daalden echter met 600 miljoen euro. Philips wijdt dat, behalve aan dalende verkopen, ook aan de omschakeling naar een nieuwe strategie met zijn tv-lijn. De productie daarvan wordt vaker uitbesteed.
Met alledrie zijn divisies is Philips een bekende verschijning in de opkomende markten. Daar realiseert het eenderde van de concernomzet.
Kort na opening van de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel Philips 0,89 procent lager.