Door alle negatieve economische ontwikkelingen lijken veel Nederlandse midden- en kleinbedrijven de hand op de knip te houden. De mobility-experts zijn op hun topic met elkaar in discussie gegaan hoe deze negatieve tendens doorbroken met gebruik van mobility.
Voor expert Mart Groot, directeur van Elmo ICT, betekenen economisch mindere tijden niet automatisch mindere bedrijfsresultaten. Zeker niet voor het mkb. "Onze organisaties zijn in staat om door mobiel werken toe te passen in de primaire bedrijfsprocessen van onze klanten, deze efficiënter en effectiever te laten werken. Deze toepassingen zijn echter vaak nog niet bereikbaar voor het midden- en kleinbedrijf. Hoge initiële kosten en beheerproblematiek zijn twee veelgehoorde punten. Daarnaast kan de oplossing te veel voor wat het eigenlijk moet doen. Mede hierdoor zie je kleine organisaties met processen die deels of geheel buiten de deur plaatsvinden nog gewoon met pen en papier werken. Voor deze organisaties zou een mobiele software-as-a-service-toepassing (SaaS) die modulair is opgebouwd van absolute toegevoegde waarde zijn. Door modules van het product aan te bieden kan iedere organisatie de oplossing naadloos in zijn proces integreren. Daarnaast is het voor het midden- en kleinbedrijf uiterst eenvoudig om inzichtelijk te maken wat deze nieuwe manier van werken oplevert. Door maandelijkse, vaste facturatie zijn de initiële kosten laag, waardoor deze organisaties het direct positief terug zien in het bedrijfsresultaat. De drempel wordt hierdoor voor deze mkb-organisaties heel laag en zijn de risico's beperkt."
Rob Manders
Onderzoeker mobiele toepassingen
Q-ray
"Het idee van Groot is helemaal terecht en zal zeker voor een aantal bedrijven de drempel voldoende verlagen. Je moet echter wel beseffen dat je niet het hele mkb over één kam kan scheren. Wanneer je ook binnen de software-as-a-service-modules nog moet bijschaven voor specifieke toepassingen gaan de kosten direct weer omhoog. Denk maar eens aan de aansluiting op de backoffice. Wat meer zal helpen is een goede roi-berekening en transparantie in de kosten. Verder is het zo dat de SaaS-modulenbouwer, mogelijk ook behorende tot het mkb, flink moet investeren. Gezien de barre tijden waaraan Groot refereert zal dat ook niet eenvoudig zijn. We moeten het mkb als geheel ook geen pessimisme aanpraten als ze nog werken met pen en papier. Je moet dit van geval tot geval bekijken. Een goede analyse bepaalt of een investering zich terugbetaalt."
Paul Herijgers
PSG-marketing
HP Nederland
"Mobiele SaaS-oplossingen specifiek gericht op het mkb zullen er steeds meer komen. Zeker omdat de mogelijkheden om toegang te krijgen tot deze oplossingen toenemen. We zien dat telecom en it (hardware en software) vaker toenadering tot elkaar zoeken, waardoor de initiële barrière ‘hoe krijg ik op een eenvoudige manier toegang tot mobiele toepassingen?' verdwijnt. Deze ontwikkelingen zullen de vraag naar specifieke mkb-toepassingen laten stijgen. Naast deze ontwikkelingen zullen alle partijen moeten blijven samenwerken voor eenvoudige ‘out of the box-oplossingen'. Ook de rol van de it-reseller is in dit traject erg belangrijk. De reseller is immers vaak de partij die direct bij de mkb'er aan tafel zit, advies uitbrengt, overlegt en op basis van eisen en wensen uiteindelijk een oplossing aandraagt."
Arjen Pieter Vriens
Enterprise mobility business manager
Motorola
"Mobiele SaaS-oplossingen hebben absoluut toekomst. Zeker nu de stabiliteit van systemen meer en meer gewaarborgd blijkt en draadloze bandbreedte goed betaalbaar en beschikbaar wordt. Zorg die ik echter nog wel heb aangaande het mkb is dat er in zekere mate ook een vorm van advies nodig zal zijn om een organisatie klaar te maken voor deze automatiseringsslag. De ouderwetse spreuk ‘eerst organiseren en dan automatiseren' is naar mijn idee nog steeds van toepassing. Wellicht is het voor aanbieders van mobiele SaaS-oplossingen voor het mkb interessant om de oplossingen branchespecifiek te maken en een basispakket van diensten aan te bieden die voorafgaand aan en ten tijde van de invoering kunnen worden afgenomen. Om continuïteit verder te waarborgen zou mijn aanbeveling zijn om ook mobiele hardware in een managed service onder te brengen waarbij je daadwerkelijk een end-to-end mobility-as-a-service-oplossing aanbiedt zonder rompslomp, inclusief een service level agreement."
Robert Huijsmans
Technisch consultant
iPass
"De behoeften vanuit het mkb zijn helder: deze bedrijven zijn op zoek naar mobility-oplossingen die gebruiks- en beheereenvoud bieden, compatibel en te integreren zijn met huidige en toekomstige technologie en systemen en de periodieke kosten dienen vooral inzichtelijk en voorspelbaar te zijn. De markt heeft verder laten zien dat het gebruik van mobility-diensten nog altijd toeneemt, wat heeft geresulteerd in gunstigere gebruikskosten voor de eindgebruiker en de acceptatie van nieuwe technologie en toepassingen. Of het nu gaat om mobiele SaaS-oplossingen of nieuwe technieken als mobiele data en WiMAX, het zal voor het mkb van belang zijn welke impact dit heeft voor de productiviteit en efficiëntie van de mobiele werknemer. Er is hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de resellers die veelal de vertrouwenspersoon zijn en bij het mkb over de vloer komen. Daarnaast is het de taak van de leveranciers om het kanaal te voorzien van bruikbare handvaten en ondersteuning om klanten in het mkb een mobility-oplossing te bieden die past bij het type organisatie en de specifieke behoefte."
Maarten Venhoven
Business unit manager ict mobility solutions
Methec
"Het probleem is niet zozeer dat de mkb'er geen vertrouwen heeft in mobility, het zijn de ‘leveranciers' die het de mkb'er onmogelijk maken om een beslissing te nemen. Mobility is voor veel mkb'ers die net hun primaire bedrijfsproces geautomatiseerd hebben een greenfield. Iedere stap richting buitendienstautomatisering leidt tot een hernieuwde stortvloed aan ict-termen, kreten en goedbedoelde waarschuwingen van de leveranciers. Wanneer leveranciers de verantwoordelijkheid van de oplevering en het beheer van mobility naar zich toetrekken, kan de mkb'er met een gerust hart het greenfield betreden en succesvol zijn. Mobility-as-a-service (MaaS) aangevuld met een software-as-a-service (SaaS)-oplossing is hiervoor bij uitstek geschikt. Waarbij de leverancier vanuit zijn gecontroleerde managed ict-omgeving het werkvloerproces aan de mkb'er levert en de mobile devices op afstand beheert."
Alex Bausch
Oprichter
Veilig Mobiel
"Juist voor het mkb is een heldere total cost of ownership bij it- en telecomprojecten belangrijk. Als de oplossing dan ook nog eens goedkoper is en dankzij een snelle roi zichzelf snel terugverdient, dan verdient SaaS de voorkeur. Let erop dat om de business case rond te krijgen niet alleen de licenties, maar ook mankracht een belangrijk onderdeel uitmaken van de business case. Voor mobility-projecten, mede door de complexiteit en diversiteit in mobiele platformen, wordt dit vaak over het hoofd gezien. Een centrale shared-omgeving van waaruit meerdere platformen kunnen worden aangestuurd, lost veel op."
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende gebieden:
CRM: crm@computable.nl
Telecom: telecom@computable.nl
Netwerken: netwerken@computable.nl
Loopbaan: loopbaan@computable.nl
Ben jij expert op één van bovengenoemde vier vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.