Voor vijfhonderd euro heb je een goede laptop, voor een paar duizend euro een mooiere server thuis dan je kan dromen. Waarom kosten computers in een bedrijf dan een veelvoud hiervan? In it-begrotingen kom ik getallen tegen die wel in een andere munteenheid lijken te staan, zo hoog.
Computer snel nodig? Op de hoek haal ik hem zo op. Waarom is het dan eerder regel dan uitzondering dat bedrijfsmatig een server bestellen maanden duurt? Wil je thuis software installeren? Cd-tje er in, of even downloaden, en na een paar minuten klikken staat de software er op. Bij het bedrijf kan het maanden duren voor een dergelijke 'change' is uitgevoerd.
Tussen privégebruik en zakelijk gebruik van informatietechnologie zit blijkbaar een gat, dat bovendien steeds groter lijkt te worden. Een auto van de zaak is meestal mooier dan een privé-auto, maar mensen hebben privé vaak modernere computers en telefoons dan ze op hun werk gebruiken. Als dat verschil te groot wordt, gaat dat demotiverend werken.
Wat is er aan de hand? Aan de ene kant is het een illusie dat het privé allemaal beter is. Ik heb er eens op zitten letten. Als een bedrijf it-beheer net zo zou doen als gebruikelijk is bij mensen thuis, mislukt de helft van de software-installaties. Alle werkplekken zouden verschillend zijn ingericht, en elk ervan zou maar een handjevol van de bedrijfsapplicaties draaien. Elke nieuwe werkplek kost dan een halve mandag om te installeren. Tegen marktconforme tarieven is dat duurder dan de aanschaf van de pc. Oja, en iets van een back-up terugzetten? Veel sterkte!
Natuurlijk moet it op het werk goedkoper, sneller en flexibeler worden, maar liefst wel met een professioneel kwaliteitsniveau.
Aan de andere kant kun je overwegen om zakelijk gebruik van privé-apparatuur wel toe te staan. Dat levert uiteraard uitdagingen op rond beveiliging en softwaredistributie. Dat zijn echter dezelfde uitdagingen die een it-organisatie tegenkomt als medewerkers mobieler mogen werken, om overal en altijd hun werk te kunnen doen.
Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (http://www.digitalinfrastructures.nl/).
Beste Peter,
Refereer je in de hier onderstaande regel aan je column van enige tijd geleden? Hierin gaf je te kennen dat een stukje software om thuis te installeren niet wilde lukken. E.e.a. onder het motto wie de schoen past trekke hem aan.
quote:
Als een bedrijf it-beheer net zo zou doen als gebruikelijk is bij mensen thuis, mislukt de helft van de software-installaties
unquote
Ook hier geldt weer dat het een beetje vreemd is om van een gewone gebruiker te verwachten dat hij veel kennis heeft van software/OS om eventuele fouten te kunnen omzeilen cq recht te zetten.
even zo goed bedankt voor je bespiegeling
Computers die het bedrijfsleven aanschaft zijn net zo duur of goedkoop als diegene die je prive aanschaft hoor.
Het mannetje of vrouwtje wat komt opdraven als er een probleem is, die kost geld! En de hele infrastructuur er achter.
Ff reeel Peter! (of is dit bedoeld als ironisch verhaal?)
Is je thuisPC/server beveiligd met een UPS, is je huisserver in eenzelfde bunker gehuisvest als menig computerruimte? Wordt van je thuisdata consequent iedere dag een backup gemaakt en off-site opgeslagen? (die ook echt te restoren is). Heb je thuis een SLA op je internetverbinding of backup verbindingen liggen?
En als je thuis eenmaal meer dan 2, 3 PC’s hebt (die allemaal verschillend zijn!), dan wordt het pas ‘leuk’ om die ook te gaan beheren, zorgen dat beveiligingssoftware up-to-date is, dat er geen ‘rare’ software op terecht komt bij de kinders, etc. etc.
Kortom, niet alles uit z’n verband rukken. Want dat kunnen we allemaal… 🙂
Het is net als de automonteur, zonder de werkplaats en de brug is ‘ie ook hulpeloos.
En dan dat verschil tussen mooie auto’s versus mooie computers. Het is allemaal een kwestie van geld. Prive is de consument niet bereid 30K euro voor een middeklasser neer te tellen. Maar de baas ‘vindt’ dat je representatief moet komen voorrijden. Welnu, alsof een dure glimmende auto iets zegt over je competentieniveau!? Geef je het geld uit aan de auto, of aan echt belangrijke zaken?
Ja, zo kunnen we nog wel ff doorgaan met rubrieken vullen. 😉
Ik ben blij dat jullie het allemaal zo met mij eens zijn 🙂
De reden dat zakelijke it duurder is dan consumenten it is omdat je er hogere eisen aan stelt.
De reden dat het bovendien duurder lijkt is omdat de consument zijn eigen tijd meestal niet meerekent.
Maar wie laat zijn medewerkers prive telefoons en computers voor werk gebruiken? En hoe bevalt dat?
Wie maakt het niet mee als collega: Heb voor een stuntprijs een nieuwe pc! Leuk he, laatste model, etc. Gekke is dat-ie dat 8 maanden gelden ook al deed…want ja, schijnt een Celeron geweest te zijn, hoeveel geheugen? Geen idee. Etc.
Ofwel: Zakelijk zijn er idd ?ets andere eisen, die moeten een paar jaar mee, m?t garantie alstublieft.
Of die andere collega: Hee, ik zit thuis met een probleem, nl. …blahblah…enig idee? Niet echt (of toch wel: zorg voor je eigen troep, oke?).
Even tussendoor: waar werk jij al weer? Laat die IT-afdeling dan maar uitleggen waarom er maanden nodig zijn voor vervangingen. Uitbesteden? Welnee…dan gaat ’t veel te efficient.
Prive-pc’s toelaten op je bedrijfsnetwerk is hetzelfde als die vage buurman je huissleutel geven.
Telefoons? Laat ’n ieder z’n eigen nieuwste/oudste gadget maar gebruiken, de gebruiker weet toch zelf beter hoe dat ding werkt.