Enkele weken geleden liet ik hier mijn kritische licht schijnen op een innovatieproject van de Regionale Ambulance Voorziening van de provincie Utrecht (RAVU). Dat leverde me een gepikeerde uitnodiging op van de directeur om mijn kennis eens te komen bijspijkeren. En sportief als je hoort te zijn als expert van het Topic Mobility heb ik dat gedaan. Het resultaat; een mooi gesprek met een gedreven en ambitieus bestuurder.
De invoering van allerlei elektronische dossiers in de zorg heeft extreem last van politieke, bestuurlijke, technische en andere drukte, waardoor het maar niet wil lukken. Toch gaat het gebeuren, omdat het moet, maar ook omdat er altijd mensen zijn die er wel in geloven. In dit geval in de acute zorg. Verschillende ambulaceorganisaties zijn bezig met de invoering van digitale rittenformulieren waardoor de aansturing en administratie wordt vereenvoudigd. Zo bleek ook uit presentaties tijdens het Nationaal Mobility Event. De RAVU gaat echter verder. Zij hebben een systeem laten ontwikkelen waarmee ook de diagnostiek in en rond de ambulance wordt ondersteund en vastgelegd. De ambulancemedewerker wordt razendsnel door het programma heengeleid en krijgt alleen vragen en schermen te zien die relevant zijn bij het trauma waar hij voor staat. Deze informatie wordt ook direct uitgewisseld met het traumacentrum waar de patiënt wordt heengebracht. Het resultaat is een betrouwbare, uniforme diagnose en zeer snelle informatieoverdracht in de zorgketen. Het zal jouw leven maar zijn dat hierdoor gered wordt.
Ik heb me laten overtuigen dat deze case beduidend verder gaat dan alleen een digitaal rittenformulier. De vraag is, nemen andere ambulancevoorzieningen en zorgverleners (huisartsen, thuiszorg) dit systeem over en ontstaat er een landelijk dekkend netwerk met alle ziekenhuizen en traumacentra? Daar ligt de volgende uitdaging van deze bestuurder. Ik dank Jack Versluis voor zijn openheid en zijn gedrevenheid.
Ed Magnée
Directeur Alares, bureau voor innovatievraagstukken
De RAVU heeft alle aspecten van Mobility zorgvuldig projectmatig opgepakt en stuk voor stuk opgelost en geimplementeerd.
Vaak wordt lichtzinnig omgesprongen met integratie van de “PC” of “het Mobile device”, zo niet bij de RAVU. Zij hebben bij iedere stap in het project vanuit de gebruiker gedacht.
De applicatie is zodanig aangepast dat snel en adequate invoeren in iedere processtap mogelijk is. De applicatie past zich dus aan aan de gebruiker aan in plaats van omgekeerd. Rijdend op de ambulance-motor ben je nu eenmaal een andere gebruiker dan in de ambulance auto.
Ingenieus is dan ook de inbouw cq plaatsing van de mobiele computer te noemen. Zowel op de motor als in de ambulance ondersteund de PC het proces kan eenvoudig uitgeklapt als opgeborgen worden.
Zelden zie ik onervaren projectteam in mobility zo’n ongekend succesvol project implementeren, de RAVU is het gelukt en dit is nog maar het begin….Chapeau
Bekijk ook het artikel in het Financieel Dagblad
http://www.methec.com/pagina_747.html?GOTO=72
Maarten Venhoven
Manager ICT Mobility Solutions
Methec BV