Het is net een echt klaslokaal: studenten luisteren naar de docent, geven presentaties en maken opdrachten. Toch vindt het nieuwe lesprogramma van detacheerder Trius alleen virtueel plaats.
Startende werknemers die wél een hbo-informaticadiploma willen halen, maar daarvoor niet jarenlang naar school willen, kunnen een beroep doen op de Icademy. Via deze virtuele leeromgeving kunnen mbo-studenten contact houden met medestudenten, presentaties geven en opdrachten uitwerken.
Detacheerder van technisch personeel Trius, bedenker van de Icademy, wil werkende mbo'ers de kans geven alsnog bachelor of informatics worden. De studie duurt met drie jaar een jaar korter dan de reguliere informatieca-opleiding. Volgens de initiatiefnemer komt dat ‘doordat de lessen via internet zo efficiënt verlopen'.
Tijdens de lessen op de Icademy kunnen leerlingen onderling communiceren via spraak en webcam. Ook wordt ze gevraagd presentaties te geven en opgaven uit te werken, waardoor het volgens Trius alle elementen van een fysiek klaslokaal heeft. Desondanks komen de leerlingen een keer per maand ‘in het echt' bijeen voor practicumles en mentorbegeleiding. ‘Juist de groepsdynamiek houdt de motivatie van studenten hoog en zorgt ervoor dat leerlingen enthousiast en betrokken blijven', zegt de detacheerder.
Studenten die leren via de Icademy, zijn voor 38 uur gedetacheerd bij een opdrachtgever. De overige twee uur van de werkweek worden gebruikt als lesuren. Daarnaast investeert de leerling twee keer twee uur in online leren en vier uur in zelfstudie.
Goed initiatief en kijk uit de de eerste afgestudeerde.