YouTube heeft een samenwerking aangekondigd met iTunes en Amazon. De gebruikers kunnen nu rechtstreeks muziek en games kopen via de videosite. Het is een voorzichtig begin van een breder e-commerce platform voor contentpartners en de YouTube-gemeenschap.
De sitebezoekers kunnen muziek, games, boeken of bijvoorbeeld films kopen die gerelateerd zijn aan de video die ze bekijken. Een link onder het filmpje stuurt de koper door naar Amazon of iTunes.
De partners die gebruik maken van het identificatiesysteem van Googles om de content te vinden waarvan zij de rechten bezitten, kunnen de links ook plaatsen onder video’s die door de YouTube-gemeenschap zijn geplaatst. Het vakantiefilmpje met een top 40-muziekje eronder kan dus zomaar ineens een link bevatten naar de iTunes-store voor het nummer van deze artiest.
Google hoopt de komende maanden e-commerce-activiteiten uit te rollen voor meerdere branches. Het is de meest recente zet om de Google-dochter winstgevend te maken.
Winstgevend
Tot nu wist YouTube nog geen geld in het laatje te brengen voor Google. De zoekmachinegigant onderzoekt mogelijkheden om de dochteronderneming winstgevend te maken, maar slaagde hier tot nog toe niet in. De videosite ging eerder van start met een test voor reclame op de mobiele site en Google breidde zijn AdSense-programma uit naar video.
Het e-commerce platform is op dit moment alleen ingevoerd in de Verenigde Staten, maar wordt de komende maanden internationaal uitgerold.