De gemeente Amsterdam krijgt een nieuw burgerzakensysteem. Centric levert het systeem waarin de persoonsgegevens van de inwoners worden bewaard. Het systeem vormt de basis van veel toepassingen voor elektronische dienstverlening.
Centric vervangt het burgerzakensysteem bij de gemeente Amsterdam. Dat pakket, waarin de gegevens van alle inwoners worden bewaard, is onderdeel van de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). De implementatie duurt ongeveer een jaar.
Het huidige pakket, Gemeentelijk Burgerzaken Systeem (GBS), waarmee de gemeente al sinds 1991 werkt, is technisch verouderd. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een functie voor het invoeren van naturalisaties en kunnen medewerkers niet vanuit meerdere locaties werken. Bovendien zijn de onderhoudskosten hoog.
Cursus
Vanaf 1 november 2009 moeten de eerste medewerkers van burgerzaken met het nieuwe systeem gaan werken. Om goed met het nieuwe pakket te kunnen werken worden alle 240 loketmedewerkers op cursus gestuurd. De opleiding is in handen van BMC. Zowel de aanschaf van het burgerzakenpakket en de cursussen zijn Europees aanbesteed.
Problemen
De gemeente Amsterdam kampt met grote ict-problemen. Er is een wildgroei aan applicaties ontstaan, de beveiliging is niet in orde, het is vaak onduidelijk wie de regie voert over ict-projecten en er is nauwelijks zicht op de uitgaven. De gemeente benadrukt dat het bij dit nieuwe project informatiebeveiliging en projectbeheersing hoog in het vaandel heeft staan.