Het uitbesteden van diensten is geen oplossing voor het tekort aan werknemers. Ook dienstverleners weten niet waar ze de juiste mensen vandaan moeten halen. De krappe arbeidsmarkt heeft een remmende werking op het aantal uitbestedingsopdrachten.
De krappe arbeidsmarkt frustreert de ontwikkelingen op outsourcingsgebied. Dat blijkt uit de Outsourcing Performance 2009 van Giarte samen met adviesbureau EquaTerra. "Klanten en leveranciers vissen in dezelfde vijver en zitten daarom steeds vaker rond de tafel om te bezien waar de benodigde capaciteit vandaan moet komen. Personeel uit India en Oost-Europese landen vormt maar deels het antwoord op de krappe Nederlandse ict-arbeidsmarkt", zegt Nico Boot, directeur van EquaTerra Benelux.
Niet alles kan opgelost worden door Indiase of Oost-Europese werknemers. Het aansturen van uitbestede bedrijfsprocessen op afstand en het definiëren van de behoeften van de lokale gebruikers vraagt andere kwaliteiten. Deze mensen, met hogere opleiding en veel ervaring, moeten ook lokaal aanwezig zijn. "De opleidingsmarkt en arbeidsmarkt zijn niet meegegroeid met de veranderende realiteit. Veel organisatie zijn op zoek naar goede regisseurs voor hun uitbestedingscontracten", zegt Boot.
Indiase en zelfs de Oost Europese partijen zijn fors aan het investeren. Wipro, HCL, TCS en Cognizant hebben al honderden Nederlandse medewerkers. De opleidingsmarkt en arbeidsmarkt zijn niet meegegroeid met de veranderende realiteit staat beschreven in het artikel, Dit geldt wel voor Azie, daar komen jaarlijks 100.000den van de Universiteit, opgeleid volgens Engels Universitair model. TCS zit al 10 jaar in Nederland en halen steeds meer business binnen.
De geluiden uit dit artikel zijn niet helemaal nieuw. Vanuit ons bedrijf (Consuls Business & IT Solutions) zijn wij vorig jaar begonnen met het overhalen van personeel uit China, oa naar aanleiding van verschillende artikelen over de krapte op de arbeidsmarkt. Universitair opgeleide mensen, met enkele jaren werkervaring, die vloeiend Engels spreken en schrijven. Deze mensen zijn bij ons in vaste dienst en hebben een werkvergunning voor 5 jaar. Maar tot onze verbazing valt het tegen om deze mensen aan het werk te krijgen. Als de krapte zo groot is zou je verwachten dat deze mensen snel aan het werk zijn, maar misschien is dit idee toch net nog een brug te ver voor veel werkgevers?!
Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat klanten en leveranciers uit dezelfde vijver vissen. Voor besturing en uitvoering zijn immers verschillende skillsets nodig. Het aanbod van personeel in de uitvoerende functies zal een stuk groter zijn dan voor de functies die nodig zijn om een sourcingsdeal aan te sturen. Het laatste is ook relatief nieuw. Daarom ben ik het zeker eens met de stelling dat de opleidingsmarkt en arbeidsmarkt niet zijn meegegroeid met de veranderende realiteit. Daarnaast zal in de toekomst ook meer behoefte zijn aan mensen die snappen hoe een sourcingsstrategie kan worden ontworpen, geimplementeerd en kan worden onderhouden om sourcingsdeals daadwerkelijk ook succesvol te maken en effectieve waarde te laten creeren voor een onderneming.