Nederlandse webwinkeliers zetten voor 2,3 miljard euro om in de eerste helft van 2008. Naar verwachting eindigen ze het jaar boven de 5 miljard.
Dat betekent een stijging van 24 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2007. Vorig jaar las het groeitempo nog op 50 procent.
Gemiddeld besteedde online kopers 337 euro in zes maanden, 6 procent meer dan vorig jaar. Bijna de helft van dat bedrag bestaat uit vakanties, stedentrips, hotels en andere reisdiensten. Consumenten doen gemiddeld 2,75 bestellingen per half jaar.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Marktmonitor die gisteren verscheen. Het onderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research uit Rotterdam.
Directeur Frank Sibbel van Blauw zegt: "De online thuiswinkelmarkt groeit in de eerste helft van 2008 minder hard dan voorgaande jaren. In de eerste 6 maanden van 2008 hebben circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet gedaan. Echter stijgt het aantal nieuwe kopers minder hard, waardoor de marktgroei wordt afgeremd. Ook de stijging in het gemiddeld aantal bestellingen per online koper neemt af ten opzichte van voorgaande jaren."
Bij het huidige groeitempo van de webwinkelomzet zal de teller voor het einde van het jaar over de 5 miljard schuiven.
Uit een inventarisatie van Twinkle bleek dat Transavia.com de grootste webwinkel van Nederland is met 456 miljoen euro omzet.
Uit eerder onderzoek van Blauw Research voor Thuiswinkel.org bleek dat er in 2007 voor 4,6 miljard euro werd verhandeld via online handelssites als Marktplaats.nl en Speurders.nl.
De HBD Monitor ICT 2008 van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel stelt dat retailers met bakstenen winkels steeds vaker een eigen website hebben. Dat niveau lag eind 2007 op 60 procent, zo blijkt. Een jaar eerder was dat nog 52 procent.